Undertaget er sort nogle steder: er det skimmelsvamp ?

Hej,

Jeg kunne bruge et godt råd. Jeg tænker på at købe et hus, der har fået nyt tag i 1996, som er udført på følgende måde:
først undertag med brædder, der udvendigt er belagt med tagpap, dernæst betontagsten.

Det meste af undertaget ser ud som nyt, men i hver side af taget er brædderne meget mørke (altså nær ydermuren, hvor der ikke er meget højde og altså ikke nemt at kravle ud), næsten sorte, farven er jævnt fordelt på brædderne. Det er min fornemmelse (fra et kort besøg på loftet) at der er for lidt udluftning deroppe.

Mon det er et stort problem, eller kan det løses bare ved at lave bedre udluftning på loftet ?

Mvh. pn
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er helt klart manglende ventilation ja, er der isoleret helt ud til taget ?
Virker ikke som om der er meget luft op til brædderne, der skal gerne være mindst 5 cm luft.
Hej,
Tak for svarene.

Der er rigtigt nok et udluftningshul i den ene gavl (billede 4). Derudover er der udluftningshuller langs ydermuren, men der ser ud til, at de huller er forsøgt lukket med rockwool, se de to billeder i dette indlæg.
Der er ingen udluftningshætter i taget.

Hvis der etableres en passende udluftning, vil der så ske mere med det mørke træ, tror i ?

Huset er bygget i 1965, og jeg ved egentlig ikke, om man var begyndt at bruge dampspærre på det tidspunkt.

Mvh. pn
Hvis undertaget kun er sort i et mindre område ved ydervæggene, er det mit gæt at der i ydervæggen under de sorte områder er en udblæsning fra badeværelse eller lign. eller måske en dør. Det der så sker er at fugten bliver fanget af udhænget om vinteren.
Hej igen,

Det jeg skal finde ud af er, om jeg behøver at gøre andet og mere end at etablere ekstra udluftning på loftet.
Jeg har fundet information på Internet om, at hvis de mørke områder er skimmelsvamp vil svampen sikkert tørre ud i løbet af sommeren, men kan komme igen senere. Skal man evt. behandle de angrebne områder med Rodalon el. lignende ?

Er der nogen, der tør komme med et bud ?

Mvh. pn
Annonce
Det kunne godt ligne fugt der "løber" ned af brædderne og samles der. Har du dampspære på dit stue loft ? og det minder lidt om skimmelsvamp ! Du kan vaske det af med klor (evt. 1 klor : 2 vand) og evt. behandle det med boracol.

Svampen vil gå i dvale, og springe frem i samme omfang, hvis den endag får fugt igen. så det vigtigt du får fundet dit fugt problem, Boracol dræber det godt nok, med det er jo kun på de steder du får smut det på, ikke på evt oversiden.

Hva er det der hænger ned fra brædderne ? er det frugtlæmer eller bikuber ?

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Det er bikuber, der hænger ned fra brædderne. ( og så er der mange søm, man skal passe på også !)

Om der er dampspærre ved jeg ikke, huset er opført i 1965, og jeg ved ikke, om man brugte dampspærre dengang.
Jeg tror, der har været en for høj luftfugtighed igennem for lang tid oppe på loftet p.g.a. manglende udluftning, og hvis der så heller ikke er en dampspærre, er der da et endnu større behov for udluftning. Men m.h.t. dampspærren er det vel ikke muligt at finde ud af det nu uden at gøre et større indgreb.

Det er ikke mit hus (endnu), jeg tænker på at købe det, men ville lige prøve at finde ud af, hvor stort et problem det er .

Mvh. pn
Undskyld havde ikke lige set i første omgang du allerede stillede spørgmål ved dampspæren.

Du kan se det hvis du fjerner isoleringen, jeg ved ikke om det muligt lige at gøre hvis du alene der oppe :-) ellers kan man tit se det omkring en loftdåse, men det jo også svært.

I 60erne begyndte man godt nok at lave dampspære, men det var kun en bane alukraft som ikke sluttede tæt nogle steder. det skal nok være sket ved senere renovering hvis den er der ! evt hvis der er nyere gips lofter ! Er der gamle 30 x 60 gips plader så er der nok ikke.

Men mon ikke bedre udluftning kan klare det ? kan problemet ikke give et godt nedslag i prisen !

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis