Varmeflytning fra 1.sal til stueetage

Udfordring:

Har et hus med 1.sal og tre store sydvendte kviste i ét gangrum som bliver dejlig varm specielt når solen skinner (hurtigt >25grader). Samtidig kan stuen/køkken nedenunder godt være blot 18-19 grader.
Jeg overvejer om man kan flytte varmen fra loftshøjde i gangarealet på 1.sal til gulvhøjde i f.eks. entreen eller køkkenet nedenunder og på den måde opnå en bedre varmefordeling i huset.
Har kigget på www.dukaventilation.dk en del samt læst om folks erfaringer her på siden - men alle jeg har læst vil transportere varmen op eller ind i andre rum og ikke ned.

Mine ide kort:
Udsugning i gangareal i loftshøjde - lodret kanal igennem værelse ned langs skorsten, motor og lyddæmpere og udblæsning i entreen. rørlængde 4½m
Isolering? varmetab skulle ikke være så meget da rummene er varme.
Styret af termosensor der starter når temp >22grader på 1.sal.

Spekulationer:
- 100mm rørdiameter for lille og vil det faktiskfå en effekt?
- kan motoren drives af en solcelle på taget (der er jo varmt ovenpå når solen skinner)?
- har læst af man kun meget svært kan flytte varm luft og at flere der har prøve at lave varmeflytning anbefaler at flytte den kolde luft, men de har jo også allesammen en brændeovn som luften "kastes" ned på. Det kan jeg ikke rigtig.

Nogen ideer? eller tilsvarende installationer?


vh

Jacob

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg antager at gangen er sammenhængende og åben mellem stur og 1.sal?

hvis du suger fra top vil du nok kunne få nogen varme helt til gulv, men du vil få problemer med at flytte meget varme som du selv skriver (prisen for at flytte varmen er høj).

hvis du suger fra gulv vil du formodentlig få meget mere varmeudligning, men du vil nok få problemer med at få varmen helt til gulv. har du i forvenen en gulvtemperatur på ca. 18 gr. gør det måske mindre.
Man kan godt flytte varm luft nedand, men det kræver en smule mere energi til ventilatordrift. Det er ret store luft mængder du skal flytte for at få noget ud af det. hvis der er 4 graders forskel på indblæsningsluften og rumtemperaturen (22-18 grader), skal du flytte ca 375 m3 luft/time for at varme effekten er 0,5kW, svarende til en lille elradiator. Med acceptable tryktab bør rørdimensionen være 160 mm, problemet er bare at der skal meget lyddæmpning på. De dybe toner dæmpes lettere i et 100 mm rør
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Du skal have noget af en motor på det system der for at det giver noget.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis