Bundmaling til træbåd

Er det korrekt at man som ejer af en træbåd har lov til at benytte de gode gamle effektive bundmalinger. Pæleorm er et alvorligt problem i vor havn. En god ven har fortalt om forholdet, men jeg har ikke kunnet få det bekræftet.

------------------
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, der kommer en udsættelse af bekendgørelsen vedrørende bundmalinger, så der kan indtil 2006 anvendes bundmalinger med indtil 30% kobber. Fx Hempel Bravo.

mvh skipperole
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej smile

Har i overvejet at der muligvis er en grund til at de bliver forbudte?

Der findes mange miljøvenlige alternativer til kobber.

Der er trods alt mange træbåde der bliver holdt ved lige, uden "kradse" sager.

Hvis jeg havde muligheden for at vælge et alternativ til noget miljøsvineri, så gjorde jeg det selvom det koster flere penge.

Det er jo trods alt mig der skal bo her på jorden de næste 60-90 år. Det samme skal mine børn.

Mvh
ThomasB
På sin vis kan du have ret !
Men hvad er disse alternativer ???

Der er lavet mange forsøg og ingen er rigtig slået igennem med et godt resultat.

Det er også et spørgsmål om sikkerhed at du har fuld maøvreevne på din båd.

Der er lavet forsøg med fiberbåde og "venlig" bundmalig, efter kort tid, 2 måneder tror jeg, var de uden evne til at manøvrere pga begroning.

Jeg vil også gerne anvende miljørigtige løsninger. Men der skal være løsninger for at de kan vælges..

I Vejle ligge lystbådhaven i yderenden af trafikhavnen i den ene side. Her er alle lystbådene placeret og de er formodentligt behandlet med de tilladte og mest muligt miljørigtige bundmalinger vi har set endnu !
Men forbi lystbådhavene sejler dagligt adskillige fragt skibe der alle er bundbehandlet med langt skrappere midler ed de der nu er forbudt til lystfolket. Undervands arealerne på disse fragtere er totalt lang størrre en det er på samtlige lystsejlere i havnen..

Den største begroning sker mens bådene ligger stille, men de moderne fragtere ligger kun stille i få timer inden de er undevejs med nye laster ! Hvorimod lystsejlerne typisk sejler mest i weekenderne !!

Så hvis vi virkeligt vil noget med miljøet må vi sætte ind ved de største syndere !!
Og naturligvis må vi hver især også gøre en indsats oig tænke os grundigt om.

Venligst Njord

MVH Njord
Hej njord smile

Jo, jeg har skam ret biggrin

Alternativer?
Hempel:
Mille Solo 7110H
Mille Ocean 7110E
Classic Yacht 71100 (som stadig indeholder kobber, men med mindre udledning)

International:
Micron Eco/Micron Future
Cruiser Eco/Cruiser Future
Fabi Eco/Waterways Future
Lago Racing II

Jeg kender flere som sejler rundt med de "nye" produkter. De siger at det fungerer helt fint.

At bruge nedsat manøvredygtighed som argument for at man skal have lov til at svine er endnu mere uacceptabelt.
Hvis det er sådan et stort problem, så man man jo tage sin båd op en gang i mellem. Men det er ikke nødvendigt, da de produkter der er kommet i handlen fungerer fint.

Desuden er man uden evne hvis man ikke kan sejle en båd med begroning.

Gider du sende et link til noget materiale om at den nye bådmaling kun holder 2 måneder? Og at man derefter er man ude af stand til at sejle.

Folk med sejlbåde bliver ved og ved og ved med at sige "jamen de store både må godt, så må vi også". Det er en kliché. De store tankskibe sejler komercielt - det gør små lyst sejlere ikke.
At de store skibe sviner mere er sikkert rigtigt, men det er spredt ud over alle vores store have, hvorimod lystsejleren der kun sejler i weekenden sviner alle de andre dage i ugen i samme havn. Dvs. at koncentrationen af biocider er enormt høj i og lige uden for havnene.
Havne er ynglepladser for mange fisk og fugle. Når først de laveste led i vores fødekæde er forurenet så bliver det farligt.

Tro mig, der kommer også et forbud mod biocid-holdig maling til kommercielle skibe - hvilket iøvrigt er helt i orden.
Argumentet har indtil nu været at hvis tankskibe har for meget begroning, så skal de bruge mere brændstof, hvilket også skader naturen.
Flere større rederier har valgt - frivilligt - at bruge miljøvenlig bundmaling - det kan man næppe sige om lystsejlere....

Mvh
ThomasB
Først vil jeg gerne sige at vi er enige så langt at vi må gøre noget og at det gælder os alle.

Jeg hentyder til forsøg der er reffereret i forskellige bådblade.Jeg er ikke sikker på i hvilken havn det blev prøvet men jeg tror at det var Horsens.

Men før produkterne er udviklet og testet så er det jo svært at bruge !!

http://www.struersejlklub.dk/miljo/bundmal.html

her lidt om sejlunionens forsøg og
bekymringer.

og ikke uden grund blev det gamle forbud jo også udskudt da der endnu ikker er tilstrækkeligt virksomme midler i handlen
http://www.hundige-havn.dk/nyheder/Bundmaling/Bundmaling.htm

og som det blev debateret på/fra folketingetstalerstol er det en ganske lille overflade lystbådene udgør i forhold til erhvervs bådene.

Konkurance siges det straks men færger fx kunne da meget nemt være underlagt samme regler og de sejler jo også i et ganske lille afgrænset område.
http://www.folketinget.dk/Samling/19981/spor_sv/S251.htm

Her er en undersøgelse af mange forskellige bundmalinger..
http://www.mst.dk/udgiv/publikationer/2002/87-7972-126-5/html/

MVH Njord
Annonce
Hej igen smile

Citat fra et af de links du sendte:
"Ganske vist forekommer der mere begroning på disse malinger sammenlignet med traditionelle bundmalinger, men de vurderes på baggrund af en række tests at kunne accepteres på størsteparten af danske lystfartøjer, nemlig langsomtgående både som sejl- og motorbåde (Mille Ocean Test) og træmotorbåde/-kuttere (Mille Solo Test). Disse to malinger findes også i lavt polerende udgaver (Hard Racing Test) beregnet til hurtiggående både, hvor testresultaterne dog er sparsomme."

"Endelig er en dansk vaskemaskine under udvikling. Maskinen befinder sig i øjeblikket på prototypestadiet, og det vides pr. nærværende ikke, hvornår den vil være funktionsklar."

Det er da det mest positive jeg længe har hørt. En båd-undervands-vaskemaskine... Så er de fleste problemer jo løst smile

Læs lige følgende: http://www.noah.dk/miljosk/bundmaling.html
http://www.mst.dk/udgiv/publikationer/2002/87-7972-126-5/html/kap02.htm

Egentlig er det mere et spørgsmål om magelighed end det er om "begroning". Der er mange ting man kan gøre for at fjerne begyndende algevækst.

Jeg kan godt forstå at det er et problem for sejlere, men med de nye malinger er problemet ikke så stort. Man kunne jo trække båden på lavt vand, og skrubbe den med en svaper, mens man selv står i vandet.
Det er klart at det ikke kan lade sig gøre i frostvejer i koldt vand, men så må man gøre et om sommeren.
Det skulle som sagt ikke være nødvendigt med de nye malinger.

Jeg tror ikke at producenterne af maling, ville have lavet et miljøvenligt produkt, hvis ikke der var kommet det forbud - som man iørigt har haft i svarige i mange år.

Mvh
ThomasB
Mit pointe er jo netop at der endnu IKKE er nogen vaskemaskine der er klar til brug !!

lige et citat fra Dansk sejlunion.

"Svenske malinger indeholder 6-17% kobber og er stort set virkningsløse, selvom de mest anvendte malinger tillige indeholder ét af de to biocider, som er forbudt i DK. Sejlerne er utilfredse og har store problemer med begroning. Samme situation får vi i DK, hvis grænsen på 10% kobber gennemføres.. "

Sejlunionen skriver også
"Igennem 4 sæsoner har Dansk Sejlunion testet malinger med lav kobberfrigivelse. Målet har været at finde den nedre grænse for kobberfrigivelsen d.v.s. den grænse, hvor man kan sejle sikkert på havet uden betragteligt fart tab og øget brændstofforbrug. Det intensive forsøgs- og testarbejde der bl.a. er støttet af Miljøstyrelsen har resulteret i, at der er udviklet malinger, hvor kobberindholdet er reduceret med op til 50%. Derudover er kobberfrigivelsen reduceret med 64% i løbet af den første måned, i forhold til traditionelle malinger.

En sådan maling vil med overvejende sandsynlighed kunne opfylde kravet til kobberfrigivelse, men indeholder omkring 35% kobber og vil dermed ikke kunne leve op til de foreslåede 10%."

Så helt så puritanske er svenskerne heller ikke...

se bare her som er sakset fra et af dine links:http://www.mst.dk/udgiv/publikationer/2002/87-7972-126-5/html/kap02.htm kapittel 2.3

"I Sverige besluttede Kemikalieinspektionen, at give dispensation til at bruge biocidholdig maling på vestkysten efter 2001, hvor malingerne oprindeligt skulle forbydes. På vestkysten, der begroningsmæssigt kan sammenlignes med danske farvande, må malingerne indeholde Irgarol og kobber. Der er dog krav om reduceret frigivelse af kobber. De biocidholdige bundmalinger må anvendes i yderligere fem år, dvs. frem til 2006, fordi Kemikalieinspektionen ikke anser de biocidfri bundmalinger for tilstrækkeligt effektive (Samtale med Karin Hanze, april 2002). "

Også Hollænderner er tilbage holdende med håndhævelsen af forbud

"I Holland er der indført et forbud mod at påføre kobberholdig bundmaling. Det er imidlertid lovligt at eje og benytte et fartøj påført denne maling. Kobberholdig maling kan i øvrigt købes over alt. I praksis anvender rigtig mange bådejere derfor stadig den kobberholdige bundmaling. Hovedparten af de hollandske lystfartøjer er beliggende i områder, hvor saltindholdet og dermed begroningsintensiteten er lavere end i danske farvande (Samtale med Pieter de Vries, april 2002)."

Noah skriver:

"Det mener NOAH vand !

· Direkte og bevidst tilledning af gift til det marine miljø er principielt uacceptabelt.

· Krav om øjeblikkeligt stop for brug af giftig bundmaling til rekreativ sejlads. Farttab accepteres ikke som argument for brug af gift til rekreativ brug. Ønskes en foulingfri køl kan båden renses mekanisk.

· Forbud mod brug af bundmalinger der ikke er forsvarligt testet for konsekvenser på vandmiljøet. Vi accepterer ikke flere lappeløsninger hvor nye miljøvenlige "vidundermidlers" miljøpåvirkning vurderes på et alt for spinkelt grundlag. Forudsætning for forsvarlige test er uafhængige test.

· Udfasning af TBT-holdig maling til skibe længere end 25 m skal ske så snart et reelt alternativ er udviklet og testet. Et "reelt alternativ" er fundet når de tekniske egenskaber er på plads også selvom det skulle pålægge bådejere og redere mere arbejde og større udgifter."

Og med den udmelding skulle der vel heller ikke være nogettil hinder for at også de store skibe tages på land og mekaninsk renses.. Ihvertfald færgerne som jo sejler i de samme områder som fritidssejlerne og "udleder" ikke ubetydelige mængder bundmaling og deres er typer med TBT og meget andet vi som lystsejlere ikke har måttet ( og ikke anvendt ) de sidste 12-13 år.

Venligst Njord wink God sejler sommer !

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af njord (den 11-04-2003).]

MVH Njord
sjovt nok er det vel IKKE forbudt at kobberforhulde sin båd !!!

Venligst Njord

MVH Njord
Hej igen igen smile

Når man nu har fundet ud af at biocider er ENORMT giftige for miljøet, så kan jeg faktisk slet ikke forstå at man selv gider at bruge maling der indeholder dette.

Biocider er lige så giftige som pesticider.

Det svarer jo til at man bare putter batterier i skraldeposen, selvom man godt ved at det ikke er godt for miljøet.

Det jeg egentlig vil frem til er at man ofte hører folk sige: "det er også ham Svend Auken der er en idiot, når han forbyder forskellige slags bundmalinger".

Der er en grund til at de er forbudte - netop at de er giftige.
At det så går mest udover sejlerne er jo synd. Men NOGET skal der jo gøres. Vi kan ikke blive ved med at svine naturen til med vores magelighed.

Hvor ofte har man hørt nogen sige: "Kender du et alternativt produkt, istedet for dette giftige bundmaling"? Det hører man sjældent, eller aldrig - måske efter forbudet. Nej nej, man vil hellere svine naturen til.

Og lad nu være hele tiden at sammenligne lystsejlads med kommerciel sejlads. Der er den forskel at man ikke kan stoppe al kommerciel trafik - så går verden i stå.
Derimod kan man godt kræve at lystsejlere stopper - unødig - svineri.
Herregud hvis det endelig forholdt sig sådan at man skulle have sin båd på land 1 gang i løbet af sommeren, så er det da til at leve med.
Den behøver bare at hænge i stropperne, mens man spuler/skrubber den, med agterstaget afmonteret så masten kan forblive på.
Det koster måske 4-500 kr + 1 times arbejde.

Mvh
ThomasB
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også