Elektronik om bord ! ?

Efter at være blevet den lykkelige ejer af en "blærebar PCer" vil jeg gerne udnytte den ombord.
Er der nogle i dette forum, som har erfaringer med, gode råd/links til hvordan dette kan gøres?

------------------

Mvh.
bodker

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad skal du bruge den til? der er jo mange mulighedder..


Tøt
26797888
Hej
Jeg har brugt min PC igennem et år, det
virker utroligt fint med GPS og strøm fra
bådens 12V + DLSK - utroligt fint redskab, hvad vil du specielt gerne vide noget om ?
MVH
Hans Olsen
Jeg vil gerne vide hvordan jeg kobler GPSeren og PCeren sammen. Hvilket "kortsystem" der skal bruges, er det levende søkort fra Kort-og matrikkelstyrelsen OK, er 12 volt strømforsyningen jævn nok, eller skal der en omformer imellem? Og ellers de erfaringer du har gjort.
Mvh
Frederik B Frederiksen

Mvh.
bodker

Hej
Jeg vil prøve at fortælle kort, hvordan med PC:
købte en billig 700 MHZ putter

købte en GPS modtager http://www.topdane.dk/GpsForPCMarine.htm
fordel er den ikke kræver strømforsyning, men en USB port (kontrolere om du har det)

købte en strømforsyning fra 12v i båden til putteren, den holder ikke strøm ret længe ellers http://www.topdane.dk/LadereForPC.htm

købte det levende søkort - køb en original, og ikke en kopi - programmet er så godt og billig at man bør støtte projektet.
jeg kan ikke rose DLSK nok, du får så mange gode ting at det burde koste 5 x mere.
men er dog kun anvendelig indefor DK.

jeg valgte ovenstående, fordi jeg også bruger anlæget i bilen, med DLDK. Jeg mener ikke det kan betale sig at lode - klippe og klistre for at få et andet GPS modtager til at køre sammen med den bærebare.
(GPSerne er også billigere andre steder, PC forhandler)
Jeg bruger også den bærebare til at overføre foto fra den digitale kamara, når vi er på ferie, så kan man have flere hundrede foto med hjem - og så udvælge de bedste til fremkaldelse.
Ja jeg kunne blive ved med fordelene ved at have en bærebar med.
Hvis du installerer programmet rigtig, kan den køre uden CDrommen i drevet.
PS du får også et stort farvefoto af hver eneste havn i DK
MEN som en anden skriver her i gruppen, den kan aldrig erstatte et papirsøkort, en spørger HVORFOR ? det finder man automatisk ud af når den bærebar går i sort - har prøvet det - og så er man lidt på sk......
(jeg havde heldigvis både papir og et andet elektronisk kortplotter - heldigvis.
jeg har kun at sige GØR DET - GÅ IGANG.
held og lykke med projektet.
håber ikke mit indlæg blev for lang.
MVH
HO

Annonce
Hej igen
UPS jeg glemte lige at fortælle dig en vigtig ting, en bærebar kan ikke umiddelbart bruges på 12 volt, min bruger 19 volt og andre noget helt andet - OG PAS PÅ hvis du køber strømforsyningen jeg omtalte, der følger en masse løse stik med, OG DE KAN VENDES FORKERT, med plus og minus - kik godt efter når du mopnterer den.
MVH
HO
Det må siges at være et svar på et indlæg, der bliver fulgt til dørs. Flot og meget informativt!

Mvh. Jørgen

Med venlig hilsen

Jørgen
Jeg er imponeret. www.lav-det-selv.dk har virkelig levet op til min vildeste forventninger.
Mange tak for hjælpen, og de fine svar og links.
Denne service beviser at 2+2=5
Mvh
Frederik B Frederiksen

Mvh.
bodker

Jeg vil også bare sige tak til Hans Olsen for super info :-)

Tak
M
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis