Skifte udstødning på Stiga Villa

Hejsa

Jeg har lige købt mig en Stiga Ville med en 8,5 HK brigs og straton motor i god stand fra 1999 :)

Jeg er meget tilfreds med den men kunne godt tænke mig at den larmede lidt mindre når jeg slår gras.

Er der nogen der har erfaring med at sætte en anden udstødning på så den bliver mere støjsvag?

Håber der er nogen der kan hjælpe mig :o)

Mvh Den lykkelige villa ejer :o)

Morten Nielsen

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Morten.
Og velkommen her på LDS.
Jeg har på min Havetraktor monteret en lydpotte til en bil, så nu hvisler den nærmest kun. Men måske du kunne finde en lille knallert lydpotte du kunne bruge.
Du skal så blot have den flange der sidder på den originale svejset på et nyt forrør der passer til den lydpotte du finder. Du skal nok også have lavet noget afstivning fra motoren til potten, da den ellers vil brække af ret hurtigt.

V.h.  Håndværkeren

Hej Håndværkeren

tak for tippet, jeg har fået at vide at jeg skal være lidt varsom med hvilken pot jeg bruger da det kan resultere i at motoren bliver noget varmere hvis den har den forkerte modstand. Ved ikke om det er for meget eller for lidt modstand der er problemet men formoder det er for meget...

Hvilken bil har du din pot fra?

Mvh Morten

En lille mellem pot, som findes på de fleste biler kan bruges. Men husk at sidde potten i to ordenlige gummiophæng, evt. som håndværkeren lave nogen beslag som kan boltes fast på motoren. Den må ALDRIG kun være boltet fast med de 2 bolte ved cylinderen.

Mvh Thomas Hansen

Hej Igen Morten.
Jeg ved faktisk ikke hvilken bil den passer til, da det bare var den billigste potte jeg købte hos Thansen. Det er muligt at det er en mellem potte !
Med hensyn til modstanden i potten ville det have været et problem hvis det var en totakts motor, de bruger den resonans der opstår i potten ved skylningen af cylinderen, på en firetakt er det ventilerne der afgør lukketiden så hvilken potte du bruger skulle ikke have betydning.
Du kender sikkert den med de unge knæjte der tror at deres knallerter kører stærkere når de pille udstødningen af, den køre langsommere men larmer til gengæld så de ikke opdager det. En af mine bekendte havde på et tidspunkt en Kawa 1100 cc. hvor udstødnings systemet bestod af "fire ud i ingenting" der var kun forrørene. Her betød det altså ikke noget for farten, men h...K... for en larm.
Jeg har samme holdning om motorcykler som jeg har med børn, de skal ses, ikke høres
Der er noget med, at visse B&S motorers udstødning har et rør, der går et stykke ind i udblæsningsporten, og dette bidrager til afkølingen ved varmeledning.
Og hvis man så monterer en potte med kun en lille flange, kan det gå galt.
Ikke egen erfaring, men noget jeg læste på et eller andet amerikansk mowersite på et tidspunkt.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis