placering af karmskruer

Hej

Jeg er ved at montere en indvendig dør. Jeg har indtil nu kilet karmen fast i hullet så den står i lod, vater, og sådan karmen ikke runder. Det er en færdigmalet dør. Hvor skal jeg placere karmskruerne så det bliver mindst synligt???
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
inde i falsen, så tæt på falskant som muligt.
mvh
777

Til Carsten murer.

 Du sætter karmskruerne i falsen tre i hængsel-siden & to i den anden side, husk der skal være støtte bag ved hvor du sætter disse skruer, det er vigtigt, så holder det godt, i midten af nogle mursten, så skulle der ingen problemer være.

Med hensyn til at skjule disse kan du købe dig et prop-bor de fås i forskellige størrelser, Biltema har dem ved jeg, og enhver vel-assorteret byggemarked må også have disse, lav nogle propper og lim dem over skruerne, og du har et fint resultat

Håber du kan bruge mit råd, god fornøjelse med det.

 M.vh. maskinsnedkeren

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Nu er døren skruet fast i hængselsiden og døren er sat i, men så kommer der er problem mere at den binder en smule hvordan er det man retter det så der bliver lige meget luft i låsesiden?

hængslet ser ud som på billedet

Carsten Murer.

 Når døren binder lidt i låse siden, er det hele vejen eller er det kun et enkelt sted?.
 
 Hvis det er det sidste må du fjerne lidt bag ved skruen og efterspænde denne, håber det var svar nok, ellers spørger du bare igen.

 Er alligevel på disse udmærkede sider.

 M.vh. maskinsnedkeren.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Annonce
Det er bare et enkelt sted helt oppe foroven i låsesiden. Når du nu skriver jeg skal fjerne lidt bag skruen og efterspænde, hvilken skrue mener du så?

Til Carsten Murer.

 I dine dørhængsler er der nogle juster-skruer ( det er gerne un-baco ) som du kan justere din dør op og ned efter behov, prøv at under-søg denne mulig-hed for at se om det løser dit problem.

 M.vh. maskinsnedkeren.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Når jeg monterer en dørkarm lægger jeg altid en masonit brik under hængselsiden. Det er drøntræls hvis gulvet stiger lidt over mod den anden side af karmen, og karmen står helt nede på gulvet. Ved ikke om det er det der er problemet. Du skrev jo godtnok at døren var i vater. Så ville døren jo også gå på for oven eller forneden. Det var vist i siden den gik på.

Har du en 2 meters lodstok/vaterpas , så prøv at hold den ind på falsen i hængsels siden og tjek om det er helt lige. Så kan det godt være der er for meget opklodsning et af stederne.
mvh
777
Jeg har lavet det hele i lod efter min 2 meters lodstok, hvilket i øvrigt er et uunværligt stykke værktøj. Det er i lod ligegyldigt hvor jeg holder den på, og karmen krummer ikke. Så det endte med at jeg rettede lidt på hængslet med en tang. Det løste problemet og døren lukker nu perfekt...
hej carsten

Du kan ikke altid antage at karmen skal stå i lod når du sætter en dør i. Jeg plejer gerne at lodde hængselssiden af og skrue den fast. Derefter monterer jeg døren og passer karmen til så den sidder pænt omkring døren. Således betyder loddet lige pludselig ikke så meget længere.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis