bådstativ

er der nogen der kan hjælpe med tegninger til et bådstativ , det er til en sejlbåd på 22 for . vægt ca 1000 kg og kølen er ca 90 cm
på forhånd tak

Johnni
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Stil båden på kølen på en klods, og sæt 4 pæle med en kile på hver, i hvert "hjørne" af båden.

Fordelen ved at dette er at du kan flytte en pæl, så du kan få malet under.

Husk at du ikke må sætte pressening fast på pælene, for så kan de blive trukket væk i blæsevejr.

Det hele kan transporteres i en bil, i modsætning til mange af de "moderne" bådstativer.

Mvh
ThomasB
Hej.
Angående ThomasB's svar, så er det helt hul i hovedet at give et såkaldt råd af den karaktér. Det er da ikke kun ens egen båd man skal passe på, hvad med nabobådene på pladsen, når der blæser en efterårs-storm m.m.
Man kan for ca. 1500,- kr bygge det såkaldte Bådnyt stativ der nemt kan adskilles og tranporteres.
Mvh Jesper N.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Jesper.

Min onkel har en 36 fods, 9 tons tung maghogny sejlbåd liggende på den måde. Og har haft det i alle de år han har haft båden. I de over 40 år, han har haft båd, har de ligget på land med 4 pæle.

Jeg har selv haft mine både liggende på den måde.

I alle år, har man brugt dette system, og bruger det stadig på mange beddinger og dokker. Olietankere står med pæle, når de er i dok.

Hvis du tænker over det, så er det jo ikke bådens vægt de 4 pæle skal bære. De skal bare holde balance i båden, hvilket ikke kræver det store. Hvis man er nervøs for om det holder, banker man et brædt på mellem, de to bagerste og de to forreste pæle.

Lad være med at kalde det hul i hovedet, for det er det ikke - og da slet ikke med en båd på 22 fod.....

Mvh
ThomasB
Hej.
Jeg vil nu give Jesper ret. Jeg har set, at kølbåde med kort køl, som blev klodset op som Thomas beskriver, simpelthen har drejet rundt med kølen som omdrejningspunkt, er væltet og har skabt stor ravage. En langkølsbåd ville jeg ikke have de samme betænkeligheder ved. Det koster så lidt at sikre sig ordentligt.

Mvh. Allan
Hej igen smile

Ja ja ja, nu skal i ikke rotte jer sammen biggrin

Hvis en kølbåd drejer rund om sig selv, er den ikke klodset korrekt op. Det er klart at man ikke skal stille kølen på en klods der er 2 x 2 cm. Men er klodsen i hele kølens længde, så giver det ikke noget problem.

Igen: Det drejer sig om en 22 fods båd.

Mvh
ThomasB
Annonce
Hej

Lav et ordentligt stativ. Fx det såkaldte Bådnyt stativ. Det er uforsvarligt at klodse op med fire fritstående pæle. Hvis jorden bliver fugtig kan det hele meget nemt skride.. Hvis du ligger unde båden når det sker er det forsent.. og hvad hvis det er en ande der gør ??? Jeg tror IKKE forsikringen vil dække skader på andre både netop under henvisning til at det ikke er forsvarligt at klodse op på den måde.

At Thomas har været heldig gør jo ikke at du også nødvendigvis er det...
Har man set både der er væltet med de skader det giver er man klar over at også små både kan lave store ødelæggelser.

Venligst Njord

MVH Njord
Det omtalte Bådnyt stativ, findes der en Link til tegninger over dette ?

Venlig hilsen

Hans.

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af hch (den 07-04-2003).]

Vil du være lykkelig en dag, da drik dig fuld.
Vil du være lykkelig en måned, da gift dig, - men
vil du være lykkelig hele livet, da anskaf dig en båd !
at man gør det på værfter er ikke en garanti for at det er godt til en lystbåd. På et værft ved de 100% hvad de gør. De har en erfaring som vi ikke har om hvor de skal støtte på båden. Og ikke mindst ved de hvilket underlag de har, og det er ikke bare grus.
Og kølen er lang, meget lang. Vægten er stor og betyder at vind ikke påvirker det.

De fire pinde er nemme at forbedre. Lav et kryds og en tværpind på alle fire sider, og du har noget der holder sammen på det hele. Bruger du træbolte kan det hele skilles på få minutter.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også