En billig og enkelt varmeløsning

Min bror og undertegnet købte her før jul-02
en snekke-21fods motorbåd,vi har gennemgået den fra a-z købt ekkolod-pirana/2- selv monteret det,og det virker ok, -lavet 220v overalt-farve tv- sterioanlæg osv-osv.Men da det var ret så koldt her i vinter have vi et problem med at holde varmen når vi var ude at sejle,Vi var så en tur Masenø/marinecenter
for at kikke på varmeanlæg-dyrt-dyrt, men vi faldt over et simpelt anlæg som fungere med fyrfadslys,en dobbeltbeholder m.låg beregnet til 8/10 fyrfadslys kan varme en kahyt op til 21g-24g afh.hvor mange lys man bruger.man tager bare et eller to lys fra hvis det bliver for varmt,husk lysene skal altid stå i spænd så de ikke vælder,og beholderen skal bredere en den er høj,så den ikke vælder stå på et skridsikkert sted,i vasken er godt sted,det anlæg vi så på kostede 945,00kr dyrt-men iden var afotograferet,jeg kørt til atohuggeren og fandt en lille dobbelt rustfri stål beholder m låg pris 10,00kr,
så nu har vi den varme vi har behov for hele året,til en billig pris
fyrfadslys er noget man får smidt i nakken hvis man ikke når at dukke sig når går ud af en butik. M.V.H. Svend Aage Peterson

------------------

E-Mail [email protected]

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af svaage (den 21-04-2003).]

Sv.Aage.Peterson
E-Mail [email protected]
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Billigt og dejlig varme.
Men lidt malurt er der dog, den varme du får er en lettere fugtig varme, da der udvikles fugt ved afbrændingen og ikke mindst vil du bruge ilten i luften og skal derfor huske på at der udluftes, altså at der kommer ny (og kold) luft ind i kahytten. Den type varmer bør bestem heller ikke forlades men sden brænder og så skal man huske på at den er varm hvis man færdes omkring den eller har børn ombord !

Venligst Njord

MVH Njord
Ja de udvikler megen varme, megen fugt og bruger meget ilt.

Men de smelter når de brænder, og flydende brændstof i en åben beholder er ikke smart om bord.

Og bare nogle få lys står smmen kan flammen brede sig til hele lysets overflade, så det ikke kun er vægen der brænder. resultatet er meget høje flammer. Hvis det så skvulper over er det slet slet ikke smart mere.
Det er ikke for at være lyseslukker, men en voldsom advarsel.

For 2 mdr. siden var jeg på Rigshospitalet i anden anledning og sad i patienternes/gæsternes opholdsrum, og der sad en pige på vel 40 år med amputeret ben, og ellers ikke noget at se.

Vi faldt i snak, og det viste sig at hun havde tændt en samling fyrfadslys på et fad, og havde så lagt sig på sofaen ved siden af med lange støvler på.

Fyrfadslysene havde varmet hinanden op og var eksploderet og sat ild til hendes tøj mv.

Det ene ben blev reddet på grund af støvlen, det andet måtte amputeres og fra brystet og nedefter var alt blevet ødelagt. Det havde kostet hende ½ år på Rigshospitalet hvor mere end ½ delen af tiden var i total-isolation uden besøg eller samtaler med noget andet menneske, og det havde næsten været værre end skaderne.

Jeg må indrømme det chokerede mig, jeg kendte slet ikke til den fare, for jeg synes også det er flot med en masse fyrfadslys - men det bliver ikke i vores hjem mere og da slet ikke på en båd.

- JørgenE

Mvh. JørgenE
Hej smile

Der har været noget om dette på www.kemishow.dk . Det sker fordi det som regel ikke er rigtig stearin der bliver brugt i fyrfadslys.

Mvh
ThomasB
De fleste lys er i dag lavet af paraffin, som smelter til en meget letflydende væske.
Kun kvalitetslys er lavet af stearin.

En tredie mulighed er lys af bivoks. Men dem må man som regel selv rulle. Og de er de dyreste.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis