Anker

Er der nogen ,der kan svare mig hvor mange kilo ankeren skal være for en 14 food jolle, bliver brugt i limfjorden.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1,5 Kg. med 2 m. 1/4" galv.kæde  så skal den nok blive. Hvis du altså har line nok ude, jo fladere træk jo bedre holdbarhed.

V.h.  Håndværkeren
Ville have sagt 1,5 - 2 kg - så jeg må erklære mig enig. Er der tale om fast forankring i stedet for havneplads? Eller er det bare et "tur-anker"? Ved fast forankring vil jeg anbefale en ordentlig betonblok eller en bundgarnspæl rammet godt ned. Min far har en jolle liggende fast ved udmundingen af Mariager Fjord, den ligger med en ordentlig djævel af en betonblok.
Hej.

Ankervægten afhænger også lidt af hvilken type anker du bruger. feks har et paraplyanker, ikke jordens bedste holdeegenskaber, så der vil jeg nok sige du skal op omkring 4kg.
Men som håndværkeren skriver, så er det altid en god ting med et par meter kæde til en start.

Hilsen Sømanden.
Der findes tabeller i de forskellige båd-tilbehørs-kataloger bl.a. har mmc.dk et katalog du kan downloade her og så kig på side 90 der er tabeller på de forskellige anker typer.
Ankret på billede vejer ca. 3,5 kg og koster ca. 140 kr og kan holde din jolle

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis