trimning: mastehældning

jeg er ejer af en one off båd, på 800 kg med h-bådsrig. jeg har købt en bog om sejltrim og rigtrim og i den står der at man som grundregel skal have 3% mastehældning på en 7/8 rig. men hvordan kan jeg mærke på båden om masten skal længere frem eller tilbage. nogle tips?? og hvis jeg skal udskifte et sejl på båden og både fok og storsejl er slidte, hvilket hvil jeg få mest udaf at skifte. fok eller storsejl
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal skifte storsejl specielt hvis det er for hult. Du skal trimme masten så båden er svagt luvgerrig med vinden forind ( kryds ) i mellemluft. Men en 7/8 del rig har flere trimmuligheder, så det er ikke let at svare på, bl.a. har storsejlets facon stor betydning. Men prøv det anbefalede og se, hvordan det går.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
jep. det er af vital betydning, at båden løber i vinden, hvis rorpinden af en eller anden grund slippes.
Det gælder dog ikke flerskrogsbåde, som helst skal være neutrale.
Men du skal huske at, hvordan båden er skødet, og hvor fladt du kan trimme din store har meget stor indflydelse, der er en del at lære med en fleksibel rig. Erfaring er noget, der kommer med tiden, så husk, hvad der sker, når du gør dit eller dat, og at balancen i båden er afhængig af mange ting.
Med rigtype som din er det jo storen, der ta'r det store læs.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
På dit forsejl sidder der sikkert nogle snore i dine lig. De giver sig ikke lige så meget som sejldugen gør når sejlet ældes.
Jeg har fået en noget bedre facon tilbage i et meget gammelt forsejl ved at løsne den snor i den ene ende og så trække sejlet mere ned mod enden af snoren.
Og så på med handsken og sy snoren fast igen med sytråd der kan tåle uv lys...

Du kan evt tage begge sejl med til en sejlmager og så spørge hvad han evt. kan gøre ved dem for at få nogle flere år ud af dem.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Her er der indtil flere trimguider, se under sejler i menuen.
http://www.h-boat.dk/
Med en H-båds rig er der god mulighed for at købe næsten nye brugte sejl fra kapsejlerne (sejl der har sejlet fra en 3-4 sejladser til sejl der har sejlet 1 sæson)

Om styrbord
Annonce
Da H-båden er en så stor kapsejladsklasse og derfor har så mange gode brugte sejl til salg, kan det ikke betale sig at få gamle sejl syed om.
Har læst alle trim guider, men masten sidder ikke samme sted som på en h-båd. Og min båd er en helt anden type båd, men ja der er rigtig mange sejl til salg, har også overvejet brugte sejl.
Men kunne også godt tænke mig et storsejl med stor kappe
Nu kender jeg ikke din båd, men umidelbart er 800 kg ikke meget i forhold til H-bådens 1450 kg, så hvorfor vil du have et større storsejl?
Hvad er din vandlinie længde?
Har du en meget dyb køl med al vægten i bunden?
Du spørger om basalt rigtrim, og så vil du allerede begynde at lave om på båden?
Jeg tror det er en god ide at købe et nyere brugt krydsstel og lære båden at kende, før du begynder at lave om på den.
Du kan finde alle oplysninger på websejler.Dk øg søg one off båd med sejlnr den 2000 så kommer der en båd op ved navn tømrer flåden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis