Hvordan gør man sit fundament bredere?

Jeg står med et fundament hvorpå der har stået en tilbygning fra 60'erne. Denne er bygget i fundablokke på 300mm, og går lidt over 1m under terræn.
Tilbygningen er revet ned og jeg vil nu bygge en ny tilbygning i mursten.
Så vidt jeg er informeret bliver den nye mur 410mm bred, hvis gældende regler skal overholdes..

Mit spørgsmål er nu, hvordan gør jeg mit nuværende fundament bredere så den kan bære den nye mur på 410mm?

På forhånd mange tak.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved desværre ikke hvordan du gør dit fundament breddere.

Men du kunne istede vælge at lave bagvæggen i træ, så kunne mur og bærende træskillet stå på fundamentet, imens det sidste af træskilletet, der kun "bære" isoleringen står på dit beton dæk. så kunne du også få isoleret din sokkel !
(vil gerne forklare nærmere hvis du er intresseret)

Bare en ide, hvis ikke der kommer en forslag til dit spørgsmål.

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Også er den også væsentligt billigere, bedre isolerende, og nemmere at trække el og VVS installationer.

Altså en rigtig fornuftig løsning på problemet.

 

1. Ventilationsspalte
2. Murpap
3. 2 åbne studsfuger pr. lbm.
4. Letklinkerbetonblok 
Tak for de hurtige svar!
Jeg har dog bestemt mig for at bagmuren skal mures i sten. Dette hovedsageligt af udseendemæssige grunde og for at bibeholde sjælen i det gamle hus.
Har været i kraftige overvejelser omkring både træ og letklinker konstruktioner, men jeg er bestemt på mursten.

Der må jo findes et "trick" derude til at fede fundamentet op, eller hvad?
Nej desværre findes der ingen "tricks" indenfor ordentlig byggeri,kun hos gør det selv folk og dem som bl.a. er med i tv 2 Klamphuggerne

Tømreren

God Håndværker

 

alt i Tømrer/snedker arbejde

Annonce
Så er der kun en måde og det er at understøbe.
Grav en meter fri forskal og støb, næste dag kan du så tage en meter mere. For at det kan gå lidt hurtiger kan du tage 1 meter pr 4 meter så du har 3 meter mellem hver støbning, så skulle huset ikke kunne skride.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Skrevet af FWM den 14-06-2009 12:44
Så er der kun en måde og det er at understøbe.
Grav en meter fri forskal og støb, næste dag kan du så tage en meter mere. For at det kan gå lidt hurtiger kan du tage 1 meter pr 4 meter så du har 3 meter mellem hver støbning, så skulle huset ikke kunne skride.


Læste lige at staklen fra Ålborg, der gravede for meget ud under sit hus, endnu ikke har fjernet sin ruin.
Nu skal han i retten og idømmes bøde og dagbøder. Det vil koste flere hundrede tusinde kr. at rydde tomten. Lejeren kræver nu erstatning for sit bohave. Forsikringen vil ikke have noget med sagen at gøre.
Her nu ikke noget hus, men hænger på gælden, ejendomsskat osv.

Er det, hvad man på nydansk kan kalde for nedern?

Der er al mulig grund til at være meget forsigtig med understøbning, drænning og lignende muldvarpeopgaver.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej

Som jeg forstår det er du i gang med noget som kræver byggetilladelse, og i så tilfælde skal nutidens krav til isolering/energiforbrug opfyldes ( bl.a. U-værdier og linietab), så du skal nok have ændret på din sokkel til 2 eller 3 rækker Leca/Termisolblokke øverst, så mine overvejelser går på om du ikke lige så godt kunne grave den gamle sokkel op og støbe en ny?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis