Gelænder??

Jeg må bekende min ulovlighed!

Iflg. vedhæftede skilderier har jeg 2 overdækkede terrasser på 1. sal i kriminel stand.

Der mangler simpelthen gelænder, så man kan styrte ned.

Jeg kan ikke finde ud af, hvad jeg vil gøre i den anledning og ved heller ikke, hvilke krav der er til sådanne indretninger.

Jeg vil allerhelst slet ikke have noget gelænder, og sekundært vil jeg have noget så let og "usynligt" som muligt.
Pga nagende fattigdom skal det også være så billigt som muligt

Længe var jeg indstillet på at lave noget smedejernshalløj, men med tanke på rust og veligeholdelse er den tanke droppet. (Faktisk har jeg haft jernet liggende til den ene terrasse liggende i flere år, som nu har kraftig gravrust.)

Er der nogen, der gider komme med et forslag?

Med venlig hilsen
ktm

 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du kan jo bare få det galvaniseret eller pulverlakeret, så ruster det ikke, og der er ikke vedligehold i mange mange år frem.

Mvh Christian

Det har været min mening at få det sandblæst, metalliseret og slutteligt lakeret ved en autolakerer, men det er voldsomt at slæbe rundt med sådan et apparatur.
Det var en af flere grunde til at den med smedejernsgelænderet gled ud! :)

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej.

Du kan evt lave / få lavet et gelænder af aluminiumsrør, så er du ude over problemet med rust.
Eller måske 4-5 lodrette rør, med hul gennem, hvor du kan trække tynde rustfrie wirer.

Men hvordan og hvorledes med krav til højde, styrke osv, kan jeg ikke lige hjælpe med.
Det var da en fiks mulighed!
Gad vide om wirer kan tvinges for langt fra hinanden, så der kan blive for stor åbning?

Med venlig hilsen
ktm

 

Hvad med noget i jern, kombineret med plexiglas i rammerne, det koster ikke mange penge, og er ikke så synligt, nu du helst vil have det så "usynligt" som muligt.

Eneste minus er at plexiglasset hurtigt ser beskidt ud, og giver noget arbejde i at holde rent.

Tørres de dog over med voks fra start af, og når de vaskes så holder de sig dog rimelige pæne et stykke tid, og letter rengøringen væsentligt.
Annonce
Hvor store og tykke kan og skal man med rimelighed have sådanne plexiglasruder?
Vi ligger meget frit og vinden har fri og uhindret adgang til begge terrasser.
På den måde er man så også ude over problemer med spædbørn, der klavrer ud mellem evt. balustre e.lgn.

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af ktm den 13-06-2009 15:28
Det var da en fiks mulighed!
Gad vide om wirer kan tvinges for langt fra hinanden, så der kan blive for stor åbning?


Der skal bare sidde nogle støtter, der holder afstanden med jævne mellem rum. Og virene skal have en vandtskrue i den ene ende, så de kan strammes op.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

er det ikke en ide at bruge hærdet glas i stedet for plexiglas? mener at det er noget lettere at holde pænt i længden.

 

Så er der jo flere gode løsninger at tænke over! :)

Mon ikke den med det hærdede glas bliver en betragtelig omkostning?
Har endnu ikke fundet pris på hærdet glas og rustfri wirer og vandt.

Acryl i 5mm til den store terrasse koster åbenbart i omegnen af 2500 kr. 5 stk. 900x900 mm klare plader.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg vil klart anbefale hærdet glas i stedet for acryl. Acryk bliver meget hurtigt ridset og grimt. Jeg mener ikke hærdet glas er så dyrt.

Venlig hilsen

Jens

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis