Kuldebro i ydermur, har lavet hul men kan ikke finde fejl

Jeg flyttede ind i mit hus for et år siden og bemærkede en plet i soveværelset hvor tidligere ejers seng havde stået. Pletten føles kold når det er vinter og den er vokset 4 cm i diameter på et år. Pletten vokser kun når det er koldt udenfor.

Jeg har haft en forsikringsmand, VVS mand og tømrer på sagen og de mener alle at det er en kuldebro. Fyret taber ikke vand og pletten kommer ikke når det regner.
De anbefalede at jeg skulle fjerne nogle sten når det blev varmere og kigge ind i muren.

Nu har jeg fjernet stenene, men synes ikke der er noget alarmerende, men jeg har heller ikke et trænet øje.

Muren er ikke våd og det ville jeg have gættet på hvis det var vandintrængen udefra, for det har regnet godt i denne uge.

Der var en klat jord imellem murstenen på størrelse med en halv lillefingernegl og det føltes fugtigt, men der er ikke hul i fugen imellem murstenene hvor det sad.

Pappet i bunden buler godt nok en lille smule imod fundamentet, men kan det virkelig give problemet?

Fugen mellem gasbeton og tagpap mangler lidt mørtel ind mod isoleringen, kan det give mit problem?

Hvad kan problemet ellers skyldes?

Link til bedre billeder:

Billede 1

Billede 2

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvordan ser muren ud på den anden side af væggen?

Det er lidt svært at skelne murpappen på billedet og det ser umiddelbart ud som om der er bagfald på murbinderne.
Kan du evt. tage nogle flere billeder fra andre vinkler?
Jeg har indtegnet hvor murpappen buler...

Kan det have noget at sige om det buler, jeg er ikke selv vant til at kigge i murværk og ved ikke om det er normalt?
Der kommer ihvertfald fugt ind i væggen og det er svært sige hvor den umiddelbart stammer fra. Men fugt kan altså trænge igennem murpap har jeg erfaret. Men tror bare ikke det er det der sker for dig. Vil nærmere tro at det er noget andet men kan bare ikke lige komme på hvad det skulle være.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Annonce
Vandet kan evt. komme ind højere oppe, men først bryde igennem der hvor du ser det fugtige. Hvad er der længere oppe ude/inde?

Mvh You Can Do It!

Muren er helt tør og har tagudhæng helt oppe.

Pletten vokser kun når det er under frysepunktet udenfor.

Den vokser ikke i regnvejr og der er også relativt tørt efter at vi har haft de 5 værste dage med regn i denne uge.

Grunden til at jeg skrive relativt er fordi der sikkert sidder noget kondens inde i kuldebroen. Der er ikke direkte noget vand eller våde ting inde i muren, men dog ikke knastørt.
Du bliver vel nødt til at pille nogle af de viste mursten ud og se om der skulle ligge en stor klump gammel mørtel i hulrummet eller murbindere, der lader vand løbe ind i bagmuren. Mærkeligt!

Med venlig hilsen
ktm

 

Murstenen er ydermuren - jeg har pillet de indvendige gasbeton sten ud.

Der er ikke bagfald på murbindene.
Tjae, så er der ikke mange muligheder for flere undersøgelser, men der er vel kun at mistænke murpappet.
Jeg ville nok købe et par nye gasbetonblokke.
Lidt spændende, hvordan det vil opføre sig med ny/ekstra murpap og ny isolering.
Sært at gulvet ser ud til ikke at have fået fugt.

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis