Opvarmning hjælp ( Gas , varmepumpe ,Erfaring

Hej stå stadig og ikke kan beslutte mig med hva jeg skal opvarme med i min garage . Savner nogle med erfaring på dette område  .

Min garage .

220 mm isolering i gulv 15 cm beton oven på
200mm isolering i vægge
200mm isolering i loft
port i 4cm speciel skum skulle svare til 100mm rockwoll
35kvm
4.5meter til loft

Gasfyret til huset er monteret i garagen,

min plan er at der skal være 16gr i vinterperioden ,

Hvordan gør jeg det billigst  .
Skal jeg indstallere en radiator evt på returen fra hovedhuset.
Skal jeg montere en varmepumpe
Vil jeg få nogen glæde /besparelse ved at indstaller en solarventi

Hvordan med varmepumpe dyr billig,  Da der ikke er de store krav til den kan det så svare sig at købe en til 3000 eller skal man have den til 12000 tænke jeg kan købe 4 af de billige for en dyrs pris.

Hvis det samtidig skal køres service på dem til 1500 kr om året så løber det hurtigt

Er der nogen med erfaring om hvor stor besparelsen er hvis man køre 10gr kontra den skal holde 16 gr

Er der nogen med erfaring om hva det koster og Varme sådan en rum op om året ca -Så jeg har en ide om hvad det eneligt vil koste og have varme derude

Håber der er nogen der sider med lidt guldkorn da jeg er helt på bar bund
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis dit gasfyr befinder sig i garagen, vil det da være den nemmeste løsning at have en radiator eller to tilsluttet. Men ikke på returvandet, for så bliver det for dyrt at varme op igen.

V.h.  Håndværkeren
Jeg har en fjernvarmeledning over til mit værksted på 112 m2 med op til 4,3 m højde, ikke så godt isoleret som dit.
Jeg har træpillefyr stående i huset og har i afvigte vinter brugt for kr. 20.000 brændsel ialt for at varme værkstedet op til ca. 13-15 grader i almindelighed og det resterende hus på 300 m2 til normal stuetemeperatur.
Min vurdering er, at jeg bruger max 30 kr. om dagen til varme i værkstedet og ofte meget mindre. Når først fyret er igang, betyder lidt mere eller mindre belastning ikke det store. Hvis jeg vil køre temperaturen op til 18-20 grader i værkstedet, kan jeg godt mærke, at der skal mere brændsel til, måske 50% mere, altså 15 kr. mere om dagen.
Dette forhold bemærkede jeg også, da jeg tilsluttede min førstesal. Det var meget lidt, grænsende til det umærkelige, merforbrug denne udvidelse medførte.

Jeg kan kontant mærke, hvor meget brændsel der bruges, idet jeg dagligt fylder træpiller på. (Det der koster, er når det blæser lige hen i vejret, samtidig med at det er koldt.)
Jeg har dog en gammel brændeovn stående på værkstedet, hvor jeg fyrer med gratis træ, når sådan noget dumper ned i min turban. Her kan nogle engangspaller gøre lykke på en kold, sur, blæsende vinterdag!

Med mine erfaringer in mente, vil jeg helt klart foreslå dig at slutte en varmekilde til dit fyr, i stedet for at bøvle med andre varmekilder.
Jeg har så sølle blot taget en køler fra en Ford Sierra og lader blæsermotoren klare cirkulationen over en 12 volt lader. Det kostede gratis! :)

Med venlig hilsen
ktm

 

Det ser jo sygt ud. hva gør det der lige præcis. Er køler/blæser det der opvarme garagen eller hvordan
Jeps, køleren får det varme vand fra centralfyret, og blæseren hiver varmen ud i rummet.
Der findes mere autoriserede koloriferer i handelen, der ser mere mere fancy ud. :)
Det var oprindeligt ment som en midlertidig installation, som nu har opnået status af permanent.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Ser det SYGT UD ?
Jeg ser det som et bevis på en meget kreativ hjerne, der forstår at udnytte de for hånden nærværende søms prinsip. Her er en helt Ægte LDS-er der ikke spilder gode rechurcer men slider dem helt op.
Lad os få en verden af den type.
Alternativt må man sige...:)

Hjemmebyggede koloriferner er ikke noget man ser hver dag.

Thumbs up...!!!
Alt for fedt.

Er der ikke nogen der har erfaring med hvad det ca koste og varme et 30 kvm rum op med varmepumpe om året. .

Da garagen er ny er det en ny udgift jeg få mig og kunne godt tænke mig at vide hvor jeg ligger henne pris mæssigt i at holde den varm
Kan du så ikke stille dit spørgsmål om en 5-10 år. så er der nok konkrete tal på bordet. Det er så forholdsvis nyt et emne, så der skal lige gå nogle år inden der er nogen der tør komme med tal på, hvad det lige koster i dit værksted.
Men som hoved regel siges det at hver gang du stopper 2,- Kr. ind i varmepumpen, får du for 5,- kr. varme ud.
Resten må du stort set selv finde ud af, da der åbenbart for tiden ikke er nogen der vil "gætte" på hvad det koster hos dig.

V.h.  Håndværkeren
hmm der må da være nogen som har sat en kw måler på deres varme pumpe haft den kørenede en sæson hvor den eksemplevis har holdt 10 grade eller 16 grader og kan svare på hvor mange kw de har brugt.
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis