Mur valg til garage som kræver minimal invasion af naboens have under opførelsen

Hejsa, Jeg skal have bygget mig en garage i skel til 2 naboer, og den nuværende rådne garage står direkte op til skellet som er et plankeværk, mine overvejelser går på at jeg gerne vil bygge i samme bredde som den gamle garage, altså helt op til hegnet. Men min kære kone syntes at vi ikke kan bede 2 naboer som vi ikke har den store kontakt med om at vi river hegnet ned og ellers invaderer deres haver for at bygge i et par måneder.. Hendes ide var at lave garagen 60-70cm smallere så der kommer en lille gangsti på bagsiden så byggeriet kan forgå på egen grund. Mit spørgsmål er så kan man lave noget murværk som kan sættes op fra indersiden uden at skulle om på den anden side og ødelægge hegn med mere? jeg tænker på om hvis man fx lavede letbeton mur om man så i teorien kunne sætte den op indefra garagen hvis i forstår? Jeg er ivirkeligheden lidt ligeglad med hvilke materialer min garage bliver i, bare den bliver stor og tæt Så om det er pudsede beton blokke eller klinkebeklædning fx gør ikke mig det store.. en klinkebeklædning ville dog kræve en del aktivitet på naboernes grund.. hvor en letbeton murret væg måske teoretisk ikke kræver at blive pudset overhovedet? så ville det jo være sådan at hvis de gerne så den pudset ville jeg naturligvis gøre det, men så ville de jo få fornemmelsen af at bygge aktiviteterne på deres grund er til deres egen gavn da de ellers bare ender op med en rå beton blok mur lige bag deres hegn.. Og ved godt det ville være lækkert hvis man var bedste venner med naboen i den slags projekter, men virkeligheden er nu en lidt anden.. '
26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej

Har du overvejet at støbe en sokkel og lave væggen som et eller flere færdigbeklædte trælementer?

Du evt kan færdiggøre indvendig efterfølgende.

Jeg vil nu til enhver tid foretrække noget der skal mures!

Og man kan jo mure en væg op ind mod hulmuren. Her tager man overskydende mørtel af efterhånden. Det kunne du så gøre. Og hvis du nu stiller en six-pack på forsiden af huset, kan du liste ind og hælde noget i furene mens han drikker;-)

Ellers er det vel Fiahgts løsning der er nemmest.
Den giver dig lidt bøvl ved vedligehold. Så skal du male fra taget af...


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Tror du overhovede naboerne har noget imod du går ind på deres grund ! en mur kan vel laves på en enkel dag, og så du uden igen. det må da også være i deres interesse at få en pæn mur frem for rå gasbeton.

Jeg ville spøger dem.


Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Med mindre i er direkte uvenner med jeres naboer, ville jeg da involvere dem. Hvis de nu har en preference for at væggen ind mod dem er træ/klinker/pudset, så giv dem da valget.

Involver dem, så de føler de er med i processen, og så det ikke er noget der bare bliver tromlet ind over dem. Fold der føler sig trådt på finder noget at protestere over ud af ren og skær princip.

Mvh You Can Do It!

Annonce
ville nok som det første,få på skrift fra naboen du egentlig bygger helt ud i skel,så de ikke bare smiler , for derefter tager fat i kommunens lokale tekniske forvaltning (forvirring ) og beder dig om og rive hele lortet ned igen
En underskrift fra en nabo kan ikke bruges til noget. En anmeldelse af byggearbejdet skal blot sendes til kommunen sammen med nødvendig dokumentation og evt. en ansøgning om dispensation hvis relevant. Naboen skal teknisk set slet ikke involveres.
Og allerførst skal skal du alliere dig med den lokale tekniske forvaltning så du er sikker på
du må gøre hvad du vil med dit projekt.

Også længe du ikke jokker naboens præmie-pelargonier ned,har de sikkert ikke noget imod du bygger
garagen :-)

Mvh Henrik

 Mvh Henrik

Skrevet af Metrik den 12-06-2009 16:38
En underskrift fra en nabo kan ikke bruges til noget. En anmeldelse af byggearbejdet skal blot sendes til kommunen sammen med nødvendig dokumentation og evt. en ansøgning om dispensation hvis relevant. Naboen skal teknisk set slet ikke involveres.


Det er nemlig også det jeg har fået at vide på teknisk forvaltning, jeg har selfølgelig tænkt mig at fortælle naboen at jeg vil bygge en ny garage, men så længe jeg får byggetilladelsen fra kommunen har naboen egentlig ikke så meget at skulle have sagt i den sag.. Det største problem er at det drejer sig om 2 forskellige naboer som bliver berørt, den ene er jeg på neutral grund med og den anden er nok lidt til den negative side uden at være direkte i krig eller noget.. Der står som sagt et plankeværk i skellet lige nu og min gamle træ garage er bygget direkte op til hegnet, eller hegnet er jo nok bygget efter garagen blev lavet.. Men den er beklædt med noget krydsfiner pladeværk og er ikke blevet malet i mange år medmindre naboen altså har gjort det, men det tror jeg næppe Jeg ville jo gerne kunne præsentere en løsning hvor jeg ikke behøver at rive hegnet ned da den garanteret vil værre nemmere at sluge for især den negative nabo.. Det med at lave nogen rammer og beklæde dem i forvejen er nok ikke nogen ringe ide, muren skal være 12 meter lang så at lave den i 1 stykke er nok for meget af det gode.. Med hensyn til at mure den, så tænker jeg at hvis jeg skal have den murret bliver det i gasbeton blokke, ville man kunne mure dem op fra bagsiden og bare køre fugerne til fra oven hvergang man ligger en ny sten? gasbeton muren behøver ikke blive pudset for holdbarhed eller den slags ?
Hvis du murer væggen ind mod naboen i gasbeton eller Lecablokke, kan du sørge for at fylde fugen helt ud, og så filtse murværket efterhånden som du kommer op, skifte for skifte.
Jeg ville filtse og male murværket, for at gøre væggen mere tæt.
Det bliver måske ikke verdens smukkeste filtsning, men det kan da lade sig gøre. Er det i tørt vejr, ville jeg godt turde male væggen efterhånden, om ikke andet kunne du jo starte dagens mureri med at male gårsdagens filtsning.
Du kunne jo nøjes med et skifte om dagen.
Men ellers lav træelementer og mal dem grundigt inden du sætter dem op.
Din situation er ikke håbløs! :)

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også