Mahogni

Hej
Her er et problem som jeg behøver lidt hjælp til:
Cockpit karmene på min Nordborg er som bekendt i maghoni. De har p.g.a. af sjusk i
forbindelse med lakering fået vand ind under lakken. Jeg har nu fjernet alt gammel lak
så træet står helt nøgen, nu vil jeg så fjerne de sorte pletter inden jeg starter helt for fra igen. Jeg er bekendt med at man kan bruge ocalsyre til at blege med og så give bejse for at gendande farven.
Er der nogen der har et bedre råd ?

Se vedlagte billed: http://www.2ma2.dk/lav-det-selv/0303191107.jpg

------------------
Winther

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Winther (den 19-03-2003).]

Winther
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Det er kedeligt at lave et stort stykke arbejde, og så bagefter se at det er ødelagt.

Du skal ikke blege det, for bagefter at bejse det.

Du skal slibe indtil du får en jævn farve i træet. Derefter skal du give det 2 lag Owatrol-D1. Efter 48 timer skal du give det 6 lag Owatrol-D2 - uden mellemslibning. Så er du klar til at smide "damen" i vandet smile

Det er vigtigt at du bruger Owatrol 1+2 da du har rå træ lige op af det lakeret. Owatrol er nok det bedste produkt man kan opdrive. Owatrol giver samtidig en rigtig flot "glød" i træet, så du er fri for at bejse.

Owatrol fåes i de fleste bådudstyrsforretninger.

Mvh
ThomasB
Hej igen smile

Fandt lige et link til Owatrols hjemmeside: http://www.owatrol.com/

Husk at du ikke må lakere når der er risiko for fugt/dug. Min mor havde lakeret et helt søgelænder på en Nauticat 38, og dagen efter var der store skjolder pga. fugt... Om igen...

Mvh
ThomasB
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg syntes, du også skal have en anden mulighed nemlig: gør slibearbejdet færdigt til jævn og pæn overflade er opnået. Vælg derefter en mahognipejse som du finder i din smag. Larker herefter mindst 8-10 gange. Følg vejledning i Hempels den lille søstærke + Klub Hempel`s hjemmeside.
Har lavet tilsvarende arbejde på min Vindø her i 2003. Perfekt og smukt resultat.
Nogen svæger til Owatrol andre ønsker produktet hen hvor peberet gror.

Med venlig hilsen
Henrik

Henrik
Dejligt der er nogen der har tid at svare -
tak skal I ha`.
Jeg har siden mit indlæg fået fortalt at en
god ide ville være at starte med at give det
nøgne træ 2 x epoxy fra West-system efterfulgt et 2 x 2 komponent epifanes og afslutte med et antal lag af 1-komponent epifanes. Lyder det rigtigt ?

Winther
Hej igen smile

Problemet med epoxylak, er at den bliver utrolig hård. Så overfladen er ikke så smidig, som ved lak. Desuden går det nok ikke, eftersom du har ubehandlet træ, op ad lakeret...

Vedr. Owatrol:
Der er endnu INGEN der har kunnet formå at fremstille olie/lak i så god kvalitet, og som beskytter træet så godt!! (Jo Epifanes, men der skal man mellemslibe og den er svær at få fat i)

Opskriften på Owatrol er lige så hemlig som Cola.
Hvis du kan nævne nogle bagdele ved Owatrol, vil jeg MEGET gerne høre om dem.

Se nedenstående links:
http://home1.stofanet.dk/lars-dahl/tips.htm
http://www.defaele.dk/annoncer/marts2002.htm (se nederst)

Mvh
ThomasB

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af ThomasB (den 21-03-2003).]
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Vedr. Owatrol. - Fordele ulemper. Har aldrig selv brugt det, men er blevet frarådet det af bådebygger. Desuden har jeg holdt lidt øje med hvad især træskibsejere bruger og jeg har kun, een gang set Owatrol i brug, mens lak nærmest er standard. Hvis Owatrol skulle være så nemt at arbejde med og med godt resultat, ville der med garenti være mange flere som brugte Owatrol.
MVH
Henrik

Henrik
Hej igen smile

Du skriver =>
Hvis Owatrol skulle være så nemt at arbejde med og med godt resultat, ville der med garenti være mange flere som brugte Owatrol.
<=
Der bliver solgt over 1 mill. liter Owatrol D1 om året! Nogen må jo altså bruge det.

Nu ved jeg ikke hvilke havne du kommer på, men på de havne jeg kommer på ser jeg jævnligt folk bruge owatrol.

Min Onkel bruger selv Owatrol på sin Mahogni træbåd, som jeg egentlig synes er ret pæn smile. Jeg lige vil vise et billede af skivet: http://www.2ma2.dk/lav-det-selv/0303210500.jpg Jeg synes at det er en af Danmarks smukkeste træbåde.
36 fod.
Tegnet af Sparkman & Stephens, som også er ophavsmænd til de ældre Swan-både. Bygget Humlebæk bådeværft i 60'erne.

Nå men, jeg synes altså at du skulle kigge på de links jeg sendte ind tidligere.

Jeg vil stadig godt høre nogle bagdele ved Owatrol, og hvis din bådebygger gav dig en grund til at du ikke skulle bruge Owatrol, så vil jeg også meget gerne høre den.

Mvh
ThomasB

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af ThomasB (den 21-03-2003).]
Før vi bevæger os for langt ud på det dybe vand så bidrager jeg blot med et svar til en vedligeholdelsesopgave som tåler flere løsningsmuligheder. Den ene er måske ikke bedre end den anden, men handler måske mere om tro.
Jeg har valgt at flyde med strømmen og vælger de produkter som bruges mest i mine omgivelser.
Bådebyggeren udtalte at Owatrolbehandlet træ skulle genbehandles oftere og helst flere gange i løbet af en sæson. Herudover påstod han at man ikke kunne opnå så flotte resultater som med lak.
Som før nævnt har jeg aldrig selv anvendt
Owatrol så opfat det her som erfaringsudvekslinger vi allesammen kan have glæde af. Måske kan det friste andre til at prøve nye veje.
MVH
Henrik

Henrik
Mange tak til ThomasB og Henchr for Jeres
udmærket svar, jeg har nu fået nogle forskellige udlægninger som jeg vil tage min beslutning udfra.
Jeg er tilbøjlig til at give Henchr ret i, at vi ikke skal bevæge os ud på dybt vand, jeg er meget glad for at ha` fået flere løsninger på mit problem.

God weekend
Winther

Winther
Jeg kan kun stille mig op i rækken af tilhængere af Owatrol-produkter. Jeg er netop igang med friske alt indvendig træ op med Edelolie. Det er absolut noget af det nemmeste at gå igang med, dog kan det anbefales at det er forholdsvis varmt i vejret, så tørrer det hurtigt.

ThomasB eller andre, har i erfaringer med, hvor slidstækt det er. Jeg har et par trin, som jeg overvejer at bruge det på.

Thomas 


Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også