Astra st.car 1,6i '95 rykker/hugger

Hej

Min Astra st.car 1,6i fra '95 har det vist ikke så godt.

Den er begyndt at hugge når den accelererer, og nogle gange også når den bare kører ved konstant hastighed.

Den går ikke ud, men holder omvendt heller ikke om med at hugge før jeg holder op med at accelerere.

Rykkene/huggene er temmelig voldsomme, jeg er en stor fyr, men bliver kastet frem og tilbage i sæddet.

For 2 mdr. siden fik jeg konstateret at toppakningen ikke har det for godt. Bilen mister kølervæske (ca. 0,5l pr uge) og når den koldstarter går den kun på to cylindre i 10-15 sek. Jeg fik at vide at det var ok at køre videre indtil den begynder at bruge mere vand eller har sværere ved at starte.

Kan det være toppakningen som er skyld i rykkene?

Jeg skal ud og køre en vigtig tur på lørdag, men når jo nok ikke at få ordnet toppakningen. Er det direkte frarådeligt at køre 150-200km i bilen, eller kan den klare sig lidt endnu? (er rykkene lig med at den er ved at gå kaput, eller kan den godt klare at køre sådan?)

På forhånd tak.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
med de symtomer burde den slet ikke få lov at køre ret langt før den blev skiftet
så se at få den skiftet ret hurtigt , den der har givet det råd ved vist ikke ret meget om biler
man skal aldrig køre ret længe med en defekt toppakning , og slet ikke med de problemer der er med din bil
Det skal selvfølgelig laves, men jeg fandt ud af at det med rykkene var falsk alarm.. Den skulle bare have noget mere benzin..

Jeg fik ny tank på for 3 mdr siden, og da den blev sat på, blev stangen til benzinmålers "wobler" bøjet en lille smule, således at benzinmåleren ikke viser helt rigtig inde på instrumentbrættet.

Jeg troede derfor at der var ca 10 liter i tanken, men det viste sig at den var næsten tom..

Jeg fyldte 20 liter på, og nu er der ingen problemer (udover at den kun kører på 2 cylindre de første 10 sekunder hver morgen og at den bruger vand).

Det mærkelige er bare at jeg nåede at køre 15-20km mens den hoppede og dansede. Eftersom det hjalp at fylde benzin på, må problemet jo have været at den var ved at løbe tør, men så er det da vildt at den kunne køre så langt uden at sætte ud.

Det kan selvfølgeligt have noget at gøre med at slangen til benzinpumpen sidder forrest i tanken, og når man accelererer løber benzinen jo bagud i tanken. Så måske var der for lidt benzin til at pumpen kunne suge 100% benzin og 0% luft op hele tiden, men omvendt ikke så lidt benzin at den kun sugede luft..

Jeg ved ikke om det lyder helt i skoven..?

hej seat

jeg mener at når det er en 16i så sidder der en lille rund skål inde i tanken som sugeslangen går ned i for ikke at benzinen skal skvulpe væk under kørsel sikkert derfor
mvh moris 1000

moris 1000

Hej morris 1000 Det har du ret i. Der er netop sådan en "skål" hvor benzinslangen ligger nede i. Jeg har lige kørt 200km uden problemer, så det må være det med benzinen der var problemet.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis