Korrekt stabling af brande

Hej alle

Når man nu stabler sit brande i sit brandeskur, er der så nogen møde det ligger bedre på end andre? Jeg laver 4 rækker ialt, men ca 10 cm luft mellem hver, MEN har det noget at sige, om man ligger baksiden op ad på hver stykke træ, nedad eller er det lige meget hvordan man ligger brandet, bare det ligger lige og nogen lunde stabilt?

Jeg spørg kun for at blive klogere.

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bare det ligger stabilt og er det friskt brænde skal det ligge i 2 år.
Jeg er nok for doven til det der med stakke det pænt, så når jeg har kløvet mit bliver det smidt op i nogle trådbeholdere jeg har lavet af paller med dyrehegn omkring. Der ligger det så i 2 år med en presenning på toppen. Her fra ryger det ind i en stor bunke i brændehuset. 10 m3. pr. år. bruger jeg og min brændeovn er eneste varmekilde i huset på 90 m2.
Hvis du stabler lyder det meget fornuftigt det du beskriver, med afstand mellem rækkerne så der kan komme ventilation. Men husk at sikre, at der kan komme luft ind under brændet, da det er forudsætningen for ventilationen, som er afgørende for en ordentlig tørring.

Det er uden praktisk betydning til hvilken side du vender barken. Men hvis fordampningen teoretisk er størst i den opadgående retning bør den kløvede side jo så vende opad og barksiden nedad. Brug hellere energien på at brændet bliver stablet stabilt fremfor at "vende bark".
Det er meget lettere at bruge træbriketter!
sagde den dovne rad

Med venlig hilsen
ktm

Skrevet af ktm den 11-06-2009 14:41
Det er meget lettere at bruge træbriketter!
sagde den dovne rad
Træbriketter er for dem der er født med en guldske i munden
Og så er der sådan nogle fattigrøve som mig, der selv skover henter hjem kløver o.s.v. til ca. 25.- Kr. pr. meter alt incl.

Stjæler du så benzinen? :) :)
Eller kører du det hjem bag på cyklen og fælder med en håndsav?
Her på disse kanter koster et sankekort næsten mere end træbriketterne. :(
Og som følge af nagende fattigdom, har jeg ikke min egen skov! :(

Med venlig hilsen
ktm

Annonce
Hej tak for svarende.. Ja jeg har selvfølge stablet det på paller inde i mit skur med tag over, og halv åbne sider, så der kan komme luft til. Ja fordampningen sker så vidt jeg har lært, mest ud af enestykkerne, derfor det er vigtigt de er fri.
Jeg faldede bøgetræer her i januar, og de træ jeg har kløvet og, som nu stablet, er allerede nede på en restfugtighed på 15 % (man anbefaler 18%) så det er klart til oktober/november, når det bliver koldt igen :)

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Privat skov på ejendommen hvor jeg bor til leje.
Husk pressenninger lige nu! :)

Med venlig hilsen
ktm

Daugaard: Den fugtighed du har målt nu er det på ydersiden af træet eller har du kløvet et stykke brænde en ekstra gang og målt i kernen af dette stykke?
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis