oprette kældergulv

Hej alle,

Først og fremmest tak for et godt forum.

Jeg er ikke just erfaren håndværker, men har alligevel tænkt mig at prøve kræfter med at oprette mit kældergulv, der ligger i et hus fra starten af 1900-tallet. Herefter vil jeg gern have lagt klinker. Det drejer sig om to rum af hver ca. 10 m2 adskilt af en indsnævring med en 1 meters bredde. I det ene rum er der et meget spinkelt lag beton, mens laget i en nyere del af kælderen er noget tykkere.
 
Jeg har ingen planer om gulvvarme eller at bryde det beton op, der ligger nu. Der er næsten 6 cm. niveauforskel mellem det laveste og højeste punkt i de to rum, som jeg ønsker at oprette. Derfor vil det næsten blive for dyrt og voldsom at bruge selvnivellerende materiale til opretningen - eller hvad?

Jeg vil gerne høre Jeres mening om, hvorvidt det kan gøres med beton og derefter selvnivellering eller om det kan gøres med beton alene og rette resten op med fliskeklæb til et nogenlunde resultat. Det er blot en kælder til opbevaring, men resultatet skulle gerne være til at se på nogle år ud i fremtiden.

Jeg håber I har lyst til at give mig Jeres mening med på vejen

Vh

MMI

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
har hørt nogle nævne at man kan forsøge sig med fliseklæber og så beton ovenpå mens klæberen er våd...

ellers kan du hvis du søger de rigtige steder finde selvnivellerende til om 80 kr pr 25 kg.
jeg tror at det bliver lidt for voldsomt at rette det op kun med selvnivellerende spartel hvis der er 6 cm forskel. Og hvis du kun bruger fliseklæb bliver det alt for dyrt.
Prøv at regne på hvor meget du skal bruge og se om det kan betale sig med selvnivellerende flydespartel, eller om du skal støbe. Jeg fandt den her vejledning: http://www.ardex.dk/brochurer/pdf/Tips.pdf  
Husk at "selvnivellerende" skal tages med et gram salt. Det skal hjælpes på vej.

Jeg havde en lignende opgave i min kælder. Jeg rettede det meste op med selvblandet beton og det sidste med flydespartel. Der skal være et vist lag beton før en det kan virke. Men min murerkammerat var med til det, så jeg kørte mest trillebør og blandede. Han stod for udførelsen.

mvh jan
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Hej begge,

Mange tak for svar. Jeg tror jeg prøver med beton og slutter af med selvnivellerende. Men kan laget af beton blive for tyndt (Knækker det) der hvor niveauforskellen er mindst?

vh

MMI

Og hvad så om der skulle komme lidt revner i gulvet?
Når det så har sat sig, dækker fliserne.
Jeg går selv i samme overvejelser med nogle udhusrum, som jeg vil friske lidt op på, uden dog at ville ofre det store på det.
Da jeg købte ejendommen så jeg flere steder, at min forgænger havde lavet gulve flere steder, der kun var 3-4-5 cm tykke, som virkede forbløffende gode.
Jeg har oplevet at blander man lidt selvnivellevende i beton lavet af kun støbegrus, så bliver det ret lindt og let at fordele. Det er den måde jeg vil gribe mit projekt an på, når den tid kommer.

Med venlig hilsen
ktm

 

ja hvis betonlaget er for tyndt så knækker det. Derfor vi kun lavede med beton indtil vi nåede ned i ca 1-2 cm tykkelse. Så tog vi resten med selvnivellerende spartel.

mvh jan
Du kan bruge beton og gå over i cementpuds, når du kommer under 3 cm og derefter spartle, når du er under 1 cm.

De forskellige betontyper har forskellige minimumsgrænser for tykkelse og bliver op til meget svage, når de bliver for tynde.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også