Hjælp til at beregne BB% rigtigt med alle detaljer

Hejsa folkens, Da jeg står overfor at skulle igang med nogen tegninger til en ny garage og det ser ud til at jeg kommer til at strække Bebyggelses procenten lige til grænsen vil jeg gerne lige høre om der er nogen særlige regler for beregningen jeg ikke er opmærksom på.. Her er nogen data: Grund: 961 kvm Hus: 170 kvm Udestue: 23 kvm Ønsket ny garage: 63 kvm Med simpel matematik giver disse tal 26.6% og loven siger jo at man må bebygge med 25% men spørgsmålet er om alle kvadrat meter på eks. udestuen og garagen tæller fuldt ud, eller om nogen af dem ikke skal medregnes eller noget tæller halvt eller den slags finurligheder.. Så hvis du har godt styr på disse udregninger vil jeg meget gerne høre om det. Da jeg iforvejen skal søge dispensation til skel-højden på taget på min garage er der nok en større chance for at det går hvis jeg ikke samtidig overbygger grunden med 1.6%
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Prodigy

Uden at jeg skal gøre mig alt for klog på de ting, mener jeg at BB% i landzonen nu er max 30% efter de nye regler.
Der kan dog stadig gælde spec. regler, som gør den mindre i visse områder.
Mener også man må trække en vis procent del fra, som ikke tæller som BB areal, såsom garage og udehuse. Dit lokale kommune kontor har helt styr på hvilke regler der gælder på din matrikel.

BB% i byzone er højere end i landzone. Mener den er optil 50% - ved dog ikke om den evt. er ændret efter de nye regler. Ring til dig kommune kontor i morgen de kan oplyse dig om de rigtige %'er
BB% kan afvige fra kommune til kommune( og også ud fra lokalplanen), så du må spørge hvilke regler der gælder på din grund.

Mvh You Can Do It!

Du har allerede selv svaret - du skal på kommunen for at få det endelige svar, det er jo også der du skal søge om byggetilladelse.

Tagetager, garager, udestuer og skure og lign. tæller som hovedregel fuldt med til bebyggelsesprocenten.

Generelt er det 25% for byzone i alle kommuner, i visse villaområder er der ikke vedtaget lokalplan hvorfor det er en vurderingssag ved kommunen.

Dog er der ifm BR08 en generel mulighed for dispensation med op til 5% hvis det foregår ifm forbedring af husets evne til at isolere som f.eks ved udvendig facadeisolering og væggene/sokkel derved bliver tykkere og dermed fylder mere på grunden.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce

Ok min lokalplan henviser bare til at de gennerelle regler er gældende, det vil sige 25% på min grund, surt for jeg ville gerne lave 26,6%.. Self. kan jeg prøve at få dispensation, men jeg beder allerede om dispensation til for stor højde i skel, og jeg går ud fra jo flere regler jeg gerne vil bryde jo sværere bliver det at få tilladelsen.

...hvis du er bange for om det betyder noget at bryde flere forbehold med den samme ansøgning kan du jo bare tegne din garage så den kun fylder 47,25m2...

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Du har jo ingen problemer med BB% !!!!!!

Hvis det er et fritliggende parcelhus, regnes de første 35 m2 garage ikke med i BB%, jfr. BR 08 bilag 1, pkt. 1.1.3 !

Derfor er din BB% kun 22,9 ....keine hexerei .....


Jeppesen

Skrevet af Ingeniøren den 12-06-2009 13:15

Du har jo ingen problemer med BB% !!!!!!

Hvis det er et fritliggende parcelhus, regnes de første 35 m2 garage ikke med i BB%, jfr. BR 08 bilag 1, pkt. 1.1.3 !

Derfor er din BB% kun 22,9 ....keine hexerei .....



Jeg mente også der var nogen faktorer jeg ikke havde med i mit lige-til procent regnestykke, mange tak for det Og forresten kan min garage ikke så godt nøjes med at være 47 kvm, da der så ikke bliver plads nok til 2 biler..
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis