Kardanled

JEg er ved at installere motor i min spidsgatter.
I den forbindelse er der lidt problemer med at line motoren op til stævnrøret.
Moteren ligger ca 5 cm for højt og kan ikke kommer længere ned da båden jo bliver smal agterude.
Jeg har en ide om at et kardanled samt et trykleje fastgjort på en bundstok kan løse problemet.
Jege forestiller mig at der indsættes et trykleje på skrueakslen lige efter stævnrøret til at overføre tryk og træk fra skruen til bundstokken. Derefter et kardanled så retningen bliver rigtig - (hvad med 2 led, så er jeg jo helt frit stillet!!!)

Er jeg helt i skoven eller hvad

ps. Jeg ved godt at der er noget der hedder aquadrive og at det koster en bondegård og fylder meget!
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din ide er rigtig, men du skal bruge 2 kryds med en glidemuffe imellem. Der kan dog være en ulempe, afhængig af motortype. Hvis strålerne i muffen er slidte kan de klapre i tomgang. Jeg har lavet systemet i min egen båd med 2 stk. 185 hk. diesler, og det kører perfekt.
Prøv at se efter "aquadrive", som er et svenskfabrikeret dobbelt-kardansystem med trykleje udenfir motoren. Med dette kan du installere din motor +- 8 grader udenfor oplining. Se den anden forespørgsel omkring "Aquadrive", som jeg har kommenteret.
Venlig hilsen
Kaj - Marstal

Kaj-Marstal
citat:
Oprindeligt indsendt af njord:
Hej Bjor

Hvor fandt du de kardanled du anvendte ???
Det vil sikkert hære det sværeste at finde..

Venligst Njord



Kardanledene fandt jeg på et lastbilophug.
Prisen var 200 kr. Derefter skar jeg et stykke af røret, svejsede dem sammen og fik dem afbalanceret for 350 kr.

------------------
Jeg var ikke opmærksom på, at du havde undersøgt "Aquadrive". Jo - det er skrækkeligt dyrt og det er da sikkert muligt at finde kardanled og trykleje løst og så sætte noget sammen. Nu skal det jo kunne tåle saltmættet fugt. Men - det er nok værd at gå lidt på jagt hos ophuggerpladserne. Skal man købe nye kardanled, bliver det vel også dyrt - men mon ikke traktorbranchen har flest kardantilslutninger som kan give muligheder. Jeg vil også gerne vide, hvorfra man kan få kardanled til dette formål.
Venlig hilsen
Kaj-Marstal

Kaj-Marstal
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis