Elektronik - QTouch - aktivering af led's

Hej forumister.

Jeg står og skal til og lave et projekt som måske bliver et STORT projekt.

Jeg skal ha en touch knap sat ind (skjult) i en plade. og så få et lys til at lyse konstant når man trykker på pladen, og slukker igen ved endnu et tryk.

Jeg har kikket rundt på nettet efter et simpelt touch knap diagram. og har fundet QTouch qprox.com/technologies/qtouch.html
Det ser meget simpelt ud og kan som jeg ønskede skjules bag en "død" plade eller plastik. endda træ. Så den passer perfekt til mine behov.

Men da jeg ikke har noget erfaring med QTouch ville jeg høre om der var nogle ander der hade erfaring med dette produkt.

Mvh. Isbo

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der virkelig ingen som har prøvet at lave dette?? eller er det KUN mig som er intereseret i at gaile mine ting med sådan en fancy ting som touch??
Hej Isbo
Du er ikke helt alene, jeg har prøvet med en QT110A den er meget simpel og den har fungeret i ca 2 år som en touch on/off kontakt.
Værdien på kondensator og modstande er ikke særlig kritisk
RS skal være ca.470Kohm , RE ca.10Kohm, CX ca.10-50pf , CS 10nf
Du kan købe den hos Farnell ca.100.- ialt
http://dk.farnell.com

se også her
http://itp.nyu.edu/physcomp/sensors/Reports/QProxQT140

mvh
Arne
Hej Arne.

Det ser lovende ud. Jeg vil prøve at lave en test og så smide lidt op med hvad jeg finder ud af. men ser jo meget simpelt ud.

Vh. Isbo
Jeg har nu fået købt ind til mit projekt....
Jeg undgik at købe ind ved http://dk.farnell.com da det ville koste omkring 500kr når portoen var lagt på. det gider jeg godt nok ikke for 2 ic'er og nogle små komponenter...

MEN hvor kan jeg så købe den famøse QT100A???? jeg kan ikke finde nogen forhandler i dk??. Jeg kan finde forhandlere af andre atmel chip's men ikke en eneste af deres touch serie...

Jeg har også ledt efter alternativer.. men kun fundet hvor du fysisk skal trykke på føleren og derved ikke kan "skjule" knappen.

Jeg håber seriøst at nogen vil hjælpe... Hvis der er en som kan finde en forhandler så skal jeg nok lave en detaljeret guide så vi kan få spret dette lidt mere. Det er jo ellers en super nem og okay billig måde at gaile sine elektriske apparater.

Jeg tænker på:
PC kabinet
Lys i bordplade osv.

Håber at høre noget snart. for har allerede bestilt rigeligt med de andre komponenter
Hvad med at bruge en B6TS04LT000 fra Omron? Den ser rent overfladisk ud til at kunne det samme, men jeg har ikke kigget det mindste paa databladet!

Kan koebes hos Elfa

 

Jeg har fundet ud af at EL-SUPPLY kan skaffe QT100A. Jeg er igang med at undersøge til vilken pris. Som lovet poster jeg en guide når jeg er færdig. Så også andre kan nyde godt af det. Skriver også hvilken pris den så er nede på.
Endelig fået svar angående pris og 5 små IC'er er bestilt. Prisen er afhængig af antal. Men for mine 5 var det lige over 100kr. og det er jo med fragt. Fanme en kanon behandling og de er til at snakke med. Håber de vil sætte QT100A på deres faste program. Poster et billede når de er kommet i hus.
hmmm ja det er så chips på 3x2 mm. så det er jo genialt. betyder jeg skal finde en måde at lave printet på. skide fedt når man bare ville teste lidt. hmm. nå men på den igen.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis