Forslag til nyt forum

Jeg vil gerne give udtryk for den store glæde jeg gemmen årene har haft som bruger af "Lav det selv". Nu har jeg selv et par gange stået og mangler nogle råd i forbindelse med at jeg har forsøgt mig som lav det selv på det juridiske område. Mest af alt fordi jeg har fundet ud af at det ikke kræver det helt vilde, billigt at lave forskellige operationer udi det juridiske håndværk Jeg har f.eks selv lavet mig en alonge til mit husskøde oprettet testamente o.s.v uden at det har kostet mig andet end diverse udgifter til det offentlige. Men som tingene har været har jeg ofret en del tid på at undersøge hvordan jeg skulle bære mig ad. Hvorfor tanken om at det juridiske håndværk vel ikke adskiller sig fra andre håndværk udover de værktøjer der bruges. Så hvorfor ikke have et "Jura forum" hvor der kunne formidles viden omkring f.eks LAV DET SELV: Skødeskrivning, testamenter, ægtepagter, begravelser m.m. Det siger sig selv at der kan være en masse problemer i den type sager, men i virkeligheden er det efter min opfattelse ret ukompliceret i en masse tilfælde og med den rette baggrund viden ikke spor kompliceret. Så forslaget er her giver videre til at tilføje et "Jura forum" til de andre udmærkede fora man finder her. Med venlig hilsen Allan
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tak for dit forslag, som vi vil tage med i overvejelserne når vi ændrer vores forum. Det vil i øvrigt nok ske forholdsvist snart.

Som revisor har jeg da også haft regnskab/skat i tankerne, men har ikke selv kunnet afse tid til at servicere sådan et forum, og hvor jeg ved, jeg ikke ville kunne udholde at se forkerte svar.

Vores konklussion var da også dengang, at det ikke var det vi mente med "Lav-Det-Selv", men det er et spørgsmål om vi følger vores slogan "samlingssted for fritidsfolk", for jura og økonomi er ikke lige det man tænker først på, når man skal nyde sin fritid, eller er det også det....

 


Mvh. JørgenE
God idé.

Mht. Kontormus og (Hvad kalder man kontormænd?) Så har min kære fader og mig ofte grinet af papirnussere.

Far "Det var rart at du kunne komme og hjælpe med at sætte loft op idag, søn"
Mig "Ja, ellers havde jeg noget papir der skulle sættes i mapper og sår'n...)
Far "Tænk sig at være revisor eller sådan noget. - Hej søn. Skal vi ikke hjælpes ad med at lægge disse tal sammen. Og bagefter kan vi sætte dem i plastiklommer og mapper...!!"
Mig " Hæhæ..."

Og helt ærligt. Så er jeg glad for at der er nogen jeg kan ringe til for at få lavet de der papirting.
Tænk sig at jeg skulle sidde og lave sådan noget, når jeg kunne få beskidte fingre ved at rode i et oliefyr eller gammel isolering på loftet ;-)
Godt vi har forskellige evner og interesser.

Jeg ville nok komme til at bruge sådan et forum. For jeg har ikke helt samme interesse for papir som for det praktiske håndværk.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Hej Jørgen & Næstformand


Tak for jeres svar og positive indstilling. Jeg kan udmærket forstå Jørgens indstilling, hvor du som håndværker får lyst til at reagere når du bliver præsenteret for forkerte oplysninger. Det er dog ikke kun håndværkere udi de akedemiske decipliner der reagerer sådan. Efter nu at have fulgt forummet her et par år har jeg bemærket at det ofte sker, at der bliver serveret en forkert eller forældet oplysning som løsning på et problem. Det jeg så også har bemærket er at de fleste af de fejlskud der måtte komme meget hurtigt, på en pæn måde, bliver korrigeret af andre forumbrugere. Sådan at den vidensdeling der finder sted oplyser både den oprindelige spørger, men også andre der har været aktive eller blot fulgt med i debatten.

Ligesom det er ens eget valg om hvorvidt man vil følge de anvisninger man kunne hente her på forummet om hvordan man støber sit gulv, isolerer sit hus el. andet bør man vel også bruge den sunde fornuft når man følger et juridisk råd, hvad enten dette er givet af en betalt prof, eller en amatør der refererer til sine egne erfaringer og oplevelser. Men netop det at få viden fra andre der her været i samme situation, er vel netop det der giver en et bredere grundlag at træffe sine valg på. Studerer man forummet er der med mellemrum en del problemstillinger der bliver rejst og som sagtens kunne placeres i et special forum for jura. F.eks. har jeg da set en del indlæg vedr. ejerskifte forsikringer, diverse nabospørgsmål, retsforhold i forbindelse med håndværkerydelser m.m. og hvor jeg oplever at de svar som spørgeren får i et eller andet omfang kan bruges til noget idet de kommer fra folk der selv har stået i samme situation. Ofte kan en henvisning til hvor man kan finde de relevante oplysninger, være det der er det gode råd. Det var måske heller ikke helt utænkeligt at et jura forum vil tiltrække nye typer af brugere, der så samtidig ville få glæden af at høste i de andre fora.

De flesteaf os får med mellemrum i løbet af livet behov for at få sparring omkring jura, enten for at vurdere de købte løsninger fra de proffe, fuldstændigt som diverse løsninger på rørføring, isolering bliver diskuteret i de eksisterende fora, eller som i mit tilfælde hvor jeg selv har været entreprenør på opgaven med mit skøde og testamente. Når eller hvis jeg en dag skulle få lyst til at sælge mit hus eller arrangere en begravelse, ville jeg blive glad for at kunne diskutere mulighederne for "Lav Det Selv" løsninger med andre der havde prøvet det før. Og tro mig der er forfærdelig mange penge at spare ved juridiske ”Lav Det Selv” løsninger. For mit eget vedkommende vurderer jeg at min skødeskrivning og testamente m.m. har sparet mig for omkring 10.til 15.000 kr, og de opgaver jeg hidtil har løst for mig selv, har ikke været mere kompliceret end at jeg stadig har mod på at kaste mig over nye opgaver når du skulle byde sig til.

Men som sagt er jeg glad for at mit forslag kommer til at indgå i en fremtidig planlægning af ”lav det selv”

Hilsen
Allan

Da jeg første gang læste dit forslag, Allan, var jeg noget skeptisk, men på den anden side set, hvorfor skulle man ikke kunne kaste sig ud i juridisk, regnskabsnæssig LDS?
Specielt hvis der udvikler sig en "kultur" her på LDS, hvor man kan rådgive hinanden i de dicipliner som med alt muligt andet.
Måske der ligefrem kunne komme "skriftkloge" ind over, lige som vi her ser proffer, der kommer med rigtig gode råd ifm. bygningsopgaver, ingen nævnt ingen glemt.
Selv har jeg skrevet skøder og alt medfølgende på de ejendomme jeg har købt i tidens løb, samt fungeret som "vinkelskriver" for enkelte venner osv., uden det overhovedet har givet anledning til efterfølgende problemer.
Jeg synes ideen bør nyde fremme, men er også klar over, at det ikke bliver det mest fyldige forum! :)

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis