Solceller og brændselsceller.

Det er godt nok en autocamper det her men jeg tror man skal finde en el-mand til både for at løse problemet.
Nogle venner har en Mercedes autocamper og de vil godt være uafhængige af "landstrøm"
Derfor er der solceller på taget der laver nok el til at trække køleskab og lidt til..
De har også fået installeret en bio brændselscelle der kan lade når spændingen bliver for lav.
Men selv om de har haft bilen hos Mercedes mange gange virker det ikke.
Efter f.eks. 600 km kørsel starter brænselscellen med det samme for at lade når de slukker motoren.. også når det er høj solskin og cellerne på taget lader.
Der er sat skillerelæ op mellem start og forbrugsbatterier så de i den mindste kan få motoren startet.

Så kender du en god auto og både el mand - helst på Sjælland så må du meget gerne smide hans navn her..

Faktisk må du godt anbefale en uanset hvor han bor/arbejder.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man bør vel kontrollere, hvad der er af volt, hvor cellen får sine informationer, når bilens generator lader, og når den ikke gør, og cellen så kun er forbundet til det ene batteri, og ved hvilken værdi cellen stopper.
Er det et skillerelæ, skulle der lades fuld knald, er der en " gammeldags " diode, lades batteri 2 ikke optimalt og cellen skal måske justeres til en anden startværdi. Man kunne lade batteri2 op med en lader, sætte et voltmeter på, lave et kunstigt forbrug og se hvornår cellen starter.
Men måske skal dit indlæg læses sådan at, cellen ikke lader batteriet.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg har ikke selv sat mig ind i hvordan alt strømmen er installeret i bilen. Og det har de heller som ejer bilen.
Men når Mercedes nu 4 gange ikke har kunne finde ud af det, så må der andre folk til.. Jeg tror ikke de vil begynde at rode med det selv.
Men jeg vil videregive dit indlæg.. tak. ;)

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

logikken ville være at, strømstyrken falder, når motoren stoppes, ellers ville den jo også køre sammen med motoren. Rimeligt let for dig at tjekke.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg har nu lidt mistanke om der er monteret dioder som du beskriver så batterierne ikke er ladet helt op.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Nu fik du mig til at lede det meste af nettet igennem, fordi det vigtige er jo ikke, at det ikke virker - men hvad koster sådan noget, og ville det evt. være en løsning indenfor bådverdenen (fik lidt af et chock, da min nyinstallerede selvstyrer meldte LOW BATTERY efter ca. en times sejlads. (Og så kan jeg godt forlade min lidt nonchelante holdning omkring billige bly-batterier)) - Søgte lidt rundt, og finder ud af, at en kraftig batteribank med Gel vil rende op i nærheden af 10K, og så er der lige pludselig ikke så langt op til 26 K, som åbenbart er prisen for en Smart Fuel Cell. (Jeg er så ikke end begyndt at calculere på, om 10 l ethanol kan drive min selvstyrer over Atlanten - men der når jeg nok til en dag).
Tilbage til dit oprindelige spørgsmål - jeg undrer mig over, at de render til Mercedes - hvis det er enten Holbæk Caravan, eller PJ-caravan - eller en helt 3. som har installeret - det er jo disse firmaer, som promoter. Endvidere ligger den danske importør i Lille Skensved - han var nok også et besøg værd. Endelig kan problemet for pokker da ikke være så stort - det handler jo om indkobling af det ladeapparat, som er "billigst" - og den logik, som der oprindeligt er installeret er der vel bare "pillet ved" i nyhedens interesse, og så må ham som oprindeligt har installeret vel bare resette systemet. (Eller en ledning er faldet af - eller en dårlig forbindelse er knækket - eller - eller - meget kunne jo afluses, hvis nogen bare gad stikke et voltmåler ind i tingene og aflæse, om solcellerne eks. gav ladespænding igennem systemet når solen skinner??)

Nåe--- bare en lille tanke

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Annonce
Det må være noget af en selvstyrer du har fået fat i, jeg havde i en anden båd en Navico 1200 eller 1600
og den kørte da uden problemer i dagevis uden det kunne mærkes på akkumulatoren. Motoren var ca. på størrelse med en rulle sytråd.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
denne her tager 10W, jeg tror lige nu på en kombination af et dårligt batteri, og spændingsfald gennem for tyde ledninger

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Skrevet af Gerhard den 10-06-2009 14:03
denne her tager 10W, jeg tror lige nu på en kombination af et dårligt batteri, og spændingsfald gennem for tyde ledninger

Ja det kommer godt nok bag på mig hvor mange kilo kobber vi skal have med ud at sejle bare for at få lys i masten.
Tror vi skal kigge lidt på højspænding i stedet for..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg har lige fået en del mere info.. som kommer her


Tusind tak for dine undersøgelser men jeg kan se svarene er meget famlende fordi du ikke har alle oplysninger.

Autocamperen er bygget hos Vestfalia på basis af en Sprinter 318 tdi. Generator: 14v / 180A , Bil batteri: 100Ah.

Fra Vestfalia er den udstyret med 2 stk GEL 65Ah samt et 70W solfangerpanel samt en 2000W 12v/ 230v converter.

Når vi holdt stille viste det sig at vores musikanlæg (ALPINE PXE H650) tappede bil batteriet totalt på ca. 6 tim.

Ved Auto OHM i Hamborg fik vi flyttet musikken over på de 2 hus batterier.

I samme forbindelse fik vi monteret yderligere 2 stk GEL 65Ah batterier samt en biobrændsels generator på 1600W.

Det fungerede egentlig rimeligt, vi havde sågar en 1200W vaskemaskine kørende når vi var i bevægelse på landevejen.

Vores bage maskine på 850W fungerede perfekt over natten uden effektproblemer.

Vi var forbi Auto OHM i anden forbindelse og de fik solgt os en så kaldet optimicer. (Pris 480 EUR). Herefter gik det helt galt, det virkede

som om den gjorde det modsatte, og vores bio generator gik i gang selv mens vi kørte lange strækninger og uden vaskemaskine.

Selv når bilen har stået stille, og der ikke er noget forbrug, mister vi strøm selv med solcellefangeren og det er skyfrit.

OHM har siden slukket for optimiceren på dennes kontakt, men vi kan stadig ikke fylde alle vores batterier selv efter 1000 km.

Vi har koblet bio generatorens automatik fra da det ser ud som om den virker som primær generator.

Alt elektrisk er udført hos OHM som blev anbefalet af Mercedes.

Hvad er galt ?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Pas.! Forstår ikke at, man bruger bilens generator til at lave gemmestrøm, en celle er vel mere økonomisk.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis