Solceller og brændselsceller.

Det er godt nok en autocamper det her men jeg tror man skal finde en el-mand til både for at løse problemet.
Nogle venner har en Mercedes autocamper og de vil godt være uafhængige af "landstrøm"
Derfor er der solceller på taget der laver nok el til at trække køleskab og lidt til..
De har også fået installeret en bio brændselscelle der kan lade når spændingen bliver for lav.
Men selv om de har haft bilen hos Mercedes mange gange virker det ikke.
Efter f.eks. 600 km kørsel starter brænselscellen med det samme for at lade når de slukker motoren.. også når det er høj solskin og cellerne på taget lader.
Der er sat skillerelæ op mellem start og forbrugsbatterier så de i den mindste kan få motoren startet.

Så kender du en god auto og både el mand - helst på Sjælland så må du meget gerne smide hans navn her..

Faktisk må du godt anbefale en uanset hvor han bor/arbejder.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Det er godt nok en autocamper det her men jeg tror... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der er vel som udgangspunkt det galt, at OHM ikke har leveret varen i sidste omgang, og bare kapitulerede og slukkede for deres optimicer. Hvordan den så har indvirkning på hele anlægget selvom den er slukket må vel henstå i det uvisse - tænker om de har sluttet alle batterierne sammen i den f.eks. , så f.eks. et forkert virkende batteri slår ladningen fra for tidligt - osv.Men da jeg ikke ved nok om hverken dims-eller installation skal jeg ikke udbrede mig om en hel masse amatørsnak.
Udgangsspørgsmålet var om "vi" kendte nogen. Jeg kan se et par danske campingvognsforhandlere som også gør i brændselsceller - de var måske en mulighed - Firmaet Kjøller 35829500 en anden - som jeg tolker problemet mest, er det vel et firma som kan give fejlbeskrivelsen på tysk, idet der jo stadig er en uafsluttet sag i Hamburg.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Skrevet af lynæs den 10-06-2009 15:15
Pas.! Forstår ikke at, man bruger bilens generator til at lave gemmestrøm, en celle er vel mere økonomisk.

Det er på kørerturen til spanien de lader med generatoren på motoren.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Måske tror de at, ladestrøm fra bilen er gratis. Jeg ville adskille de to kredse, så det vigtigste ( startbatteriet ) ikke kunne påvirkes af det andet anlæg.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jamen det tror jeg også den optimicer gør - hvis den ellers virkede rigtigt. Men ellers ville jeg: Opdele i 3 (start - 2 batterier - 2 batterier). Jeg ville lade start med generator, den ene kreds med solceller, den anden med brændselscelle, og så et septor skillerelæ mellem hver af kredsene(som sender ladning videre til "næste" kreds, når primær kreds er opladet. Derefter ville jeg finde en logik, og et par "laderelæer", så det dyreste hele tiden blev koblet ud: (dvs. hvis solcellerne havde ladet sin kreds - ville de lade i stedet for brændselscellen på den anden kreds, ligesom generatoren ville blive koblet fra når startbatteriet var opladet, og der var ladning fra solceller - måske - eller en anden logik (når jeg havde fundet "de vise sten")

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Få forbundet jeres musik anlæg rigtigt. det kan ikke passe at det skal bruge strøm når det er slukket.
Få sat alle 4 gel batterier i en bank.
riv optimizeren ud hvis den ikke virker.

men det kan faktisk godt give mening at optomiseren starter brændsels cellen, hvis den strøm er billigere end strømmen fra motoren.
Solcellen skal jo bare 24/7 lade på start batteriet og batteribanken. med privoritet til start batteriet.
man kan med fordel sætte Vmax til 13,8V på gel batterierne. jeg kan ikke lige huske det optimale for start batteriet, men mon ikke det er 13,8-14,0V

Rives optimiseren ud kan brændsels cellen sættes til at starte når spændingen falder til under 12,1V over batteri banken og kun lade på batteri banken.

Har man helt styr på al forbrug sættes solcellen kun til at lade på batteribanken da der så "aldrig" er forbrug på start batteriet. forbrug på et start batteri er fy fy da batteriet ikke kan tåle den form for forbrug.

Jacob
Annonce
Bilen røg til Møllers autoel på amager. Batterierne var nogle forkert gel batterier som kun kunne modtage 2 amp i timen. dvs de blev meget sjældent helt opladet. Nu er der sat anden type batterier i og så virker alt.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg kender en som handler med celler og opstiller dem her og der også helle andlæg
den minste pris på et andlæg vil være Ci. 5000- kr selv gjort arbejde -så kør det også
Adre.
Albertslund  Tlfo.   43647615      [email protected]

jeg rejser en del med camper og ønsker kontagt med andre som har den lielse .

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis