Indbygningsspots i udhæng

Hejsa!

Skal have renoveret facadebeklædning (gavl, stern, udhæng) her til sommer, og vil i den forbindelse gerne have tænkt noget belysning ind i løsningen, dvs. montere indbygningsspot. Jeg har tidligere fået monteret Daxtor Easy-2-Light 230V spots med downlight type High Line samt 25/35 W halogenpærer indvendigt i gang og køkken (http:\\www.daxtor.dk). Samme løsning tiltaler mig meget udendørs, da løsningen er nem og overskuelig.

Facadebeklædningen vil bestå af Ivarsson fibercementplader (3600 x 190 x 10 mm), hvori bagdåserne skal monteres. Der vil være luft omkring dåserne og forventer derfor ikke der vil være problemer med varmeafgivelsen. Huset er ca. 17,8 m langt og 7,8 m bredt, med en rejsning på 30°. Dvs. udhænget ved gavlene er ca. 10,4 m (hver skrå sektion ca. 5,2 m).

Udhænget har samme vinkel som taget (ca. 30°), men spotsene er kipbare, så det udligner mere eller mindre hinanden. Dvs. belysningen bliver stort set lodret, men selvfølgelig med en vis spredning fra pæren (der bliver nok monteret halogenpærer i første omgang, men senere 2-3 W LED). Spotsene monteres ca. 40 cm fra remmen. På sigt skal der monteres fliser helt ind til soklen og tror derfor løsningen vil fungere ok.

Det er planen der skal monteres spots, der er godkendt op til 35W for GU10 og 230V (dvs. bagdåse og down light opfylder disse krav) - så er der frit valg for lyskilder.

Jeg har dog en række spørgsmål:

Skal der monteres spots i en eller anden symmetrisk form, dvs. x/y antal på langsider og gavle, med samme indbyrdes afstand (dvs. uden (større) hensyntagen til døre og vinduers placering)? Eller skal der monteres spots ved dørene og mellem hvert vindue (for at undgå forstyrrende belysning ind i huset)? Hvad er gængs praksis?

Fortsættes i http://www.lav-det-selv.dk/Forum/forumid/4/postid/148717/view/topic/
32 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har opgivet at læse det lyder ellers som et spænende project. Har du mulighed for at redigere og opdele det i lidt?
Skrevet af Freak1 den 08-06-2009 21:55
Jeg har opgivet at læse det lyder ellers som et spænende project. Har du mulighed for at redigere og opdele det i lidt?

ROFL!!!

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Holy crap, det var noget af en smøre! :-D

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
Hvorfor d.... kan jeg ikke lave linjeskift? Når jeg editerer indlægget, ser det fornuftigt ud. Det gør det også ved den preview der vises på "Lav-Hus" siden, når musen flyttes henover?

Har nu splittet indlægget op i 2 dele, da det måske har noget med antallet af karakterer at gøre (!) ;-)

Det skal siges, at indlægget er forfattet i en *.txt fil der senere er kopieret ind.
Ja, det er ikke altid lige heldigt her inde med indlæg....

du kan lave en break i teksten ved at indsætte: < br >

det skal selvføldig være uden mellemrum :P så de to < og > står helt op af "br"
Annonce
Du kan godt indsætte flere gange < br > efter hianden hvis det skal deles op i afsnit...
Skrevet af brisen den 09-06-2009 06:15
Hvorfor d.... kan jeg ikke lave linjeskift? Når jeg editerer indlægget, ser det fornuftigt ud. Det gør det også ved den preview der vises på "Lav-Hus" siden, når musen flyttes henover?

Har nu splittet indlægget op i 2 dele, da det måske har noget med antallet af karakterer at gøre (!) ;-)

Det skal siges, at indlægget er forfattet i en *.txt fil der senere er kopieret ind.
Hvis du bruger den nte IE skal du lige trykke på kombalitetsknappen, se billedet.
Så opfærer den sig lige som før.


 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Hold dig til daxtor, det er efter min mening de bedste, og til helvede med 12 v spots

today is born, the seventh one.. born of woman the seventh son..

Se det med < br > hjalp...! ;-)
Er der slet ikke nopgen der kan hjælpe med at besvare bare nogle af mine spørgsmål? Det er planen arbejdet skal laves i uge 29-31, og det er jo ved at være snart! ;-)
Der er yderligere 22 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis