1 eller 2 strengsanlæg

Jeg har et hus i 2 plan og jeg er ret sikker på at radiatorerne i stueplan er forbundet i et 1-strengs system. Men på 1. sal er jeg noget i tvivl. Radiatorventilerne ligner 2 strengsventiler, men vil man ikke lave hele huset i enten 1-strengs eller 2 strengs system?? Jeg skal have skiftet ventilerne på 1. sal så jeg vil gerne være sikker på at købe de rigtige.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Med mindre du har skjulte rør, skulle du meget gerne kunne se forskel på et en strengs og et to strengs. Ved et enstrengs er det som navnet kun et rør hvorpå radiatorene både henter vandet og aflevere det igen i samme rør.
Hej Tak for svaret. Rørerne er skjulte så det er ikke umiddelbart at se. På radiatoren i stueetagen er ind og udgangsrør altid samme temperatur, hvilket vel må tyde på at det er enstrengs. Dette er dog ikke tilfældet på 1. sal, men det kan jo stadig være at ind og udgang mødes længere inde i væggen i samme streng. Men et sådan system kræver vel stadig 1-strengsventiler?? Hvad adskiller egentlig 1-strengsventiler fra 2 strengsventiler?? Vedlagte billede viser ventilen på 1. sals radiatorerne.
Det du kalder ind -og udgangsrør hedder i fagsproget fremløb og retur.
Forstår ikke umiddelbart hvad du mener med samme temperatur ?
Hvor måler du det henne ?

Et enstrengs sytem er kendetegnet ved det er udført med "strømteer" dvs. afstrømningen fra hovedfordelingsrøret sker i et tee med blød bøjning.

Type betegnelsen på thermostat ventilerne er forskellige fra 1 til 2-strengs system - måske du kan udlede noget der...hvis så frem i fald ventilerne er af den rigtige slags
Jeg tror at den lige skal forklares lidt bedre Hr. Herluffe, så PED bedre forstår forskellen på et en strengs og et to strengs.
Så det prøver jeg lige:
Ved et en strengs har du kun et rør der går rundt i hele ejendommen, hvorfra dine radiatorer både henter det varme vand og afleverer det brugte og forhåbentligt køligere vand. Det er et dyrt system at kører med og den sidste radiator på strengen vil få væsentligere mindre varmt vand end den første på strengen. Grunden til dette er at både fremløb og retur sker i samme streng.
I et tostrenget system er der et rør der kun fører varmt vand rundt til samtlige radiatorer og et andet rør der kun har afkølet vand fra radiatorene.
Dit retur vand skulle meget gerne være noget køligere end dit fremløbs vand, ellers er der noget galt med dine thermostater.
Når jeg kigge rpå dine billeder, så ser overetagen ud til at være lavet i nyere tid ( 80'erne og frem ) Og her var det på ingen måde almindeligt at lave varme i et strengs systemer... Så du har nok et et strengs system i underetagen, en ældre install. Og et to strengs system i over etagen.
Ude ved dit fyr vil du sikkert kunne se lidt om det ser ud som om der er to seperate systemer i dine rør føringer.

Men sikker er jeg da ikke!!

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis