Hvilken type Oliefyr i motorsejler ?

Jeg er ved at renovere en 36 fods motorsejler, og skal have installeret et oliefyr. Der er mange mærker på markedet - Er der nogen der kan give et bud på, hvilket oliefyr (diesel), der fungerer og varmer bedst?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vil du have luft eller væske båret varme ??

Hvor meget vil du anvende varme anlæget, skal du bo i båden hele året ??

Venligst Njord

MVH Njord
Jeg vil anvende luftvarme, og det er ikke meningen, at båden skal bebos hele året. Den skal anvendes til ferieture og måske længere ture i de nordiske farvande. Men det skal være muligt at varme forholdsvis hurtigt op, og at varmen kan passe sig selv ved hjælp af elektronik eller lignende. Det skal også være diesel, da jeg ikke ønsker petroleum, benzin eller gas.
Der findes jo flere dieselfyr - men hvilken fungerer bedst og enklest?

Jeg kender lidt til Ebersprecher (tror jeg det staves). De laver fyr til biler og både.
Deres fyr kan både køre med vand og luft.

Ebersprecher er vist de mest populære og de ejes vist af Bosch.

Der findes også et andet mærke som hedder Weber(?), som også er populært.

Du skal vælge et af disse 2 mærker, så er du sikker på at få noget ordentligt.

Mvh
ThomasB
Når der tænkes på varme i båden kan Webasto levere både luft som vandfyr. De mest brugte i både er luftfyr.
Til en 36" båd vil det nok være en AirTop 3500 luftvarmer (3500W) der vil være bedst. Webasto kan findes på www.webasto.dk
Jeg vil anbefale dig at kontakte 4T- oliefyr ved Thorkild Jensen i Ringe. Han laver oliefyr i forskellige størrelser med både luft og radiator.
Jeg har selv et sådant fyr, og det fungerer fint. Forskellen på dette fyr og alle de andre er at det er et simpelt fyr uden elektronik og ventilatorer, og det gør at det har meget længere levetid og ikke går i stykker.
mvh
Asger
Hej Perman

Jeg vil råde dig til at installere et WEBASTO fyr.

Jeg har selv lige monteret et WEBASTO 3500 i vores 30 fods motorbåd. En god weekends arbejde, og du har varme i båden. Der følger utrolig fine installations vejledninger med, også på dansk.

Men til dit bådvalg - 36fod, vil jeg nok købe en WEBASTO 5000 luftvarmer. Jeg tror ikke en WEBASTO 3500 kan følge med, hvis du ønsker en total gennemvarm båd.

Vores båd ligger i PRÆSTØ, og du er velkommen til at kigge forbi, hvis du vil se en sådan installation, samt fyret i funktion.

Vores fyr er købt hos Madsnedø Marinecenter i Vordingborg, og de har stor ekspertise i sådanne fyr, samt tilbehør.

Mvh / Br

Peter Sørensen - 20 63 69 24

www.diode.dk - Se mere om Winga 30 motorbåd
Jeg vil gerne undskylde m.h.t. 4T, jeg havede fået nogle forkerte oplysninger.
4T er godkendt efter alle gældende reler.
M.V.H. Tøt

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Tøt (den 30-03-2003).]

Tøt
26797888
Jeg har lige været på Boat Show 2003 i Fredericia. Her kiggede jeg på bådvarmere fra Kjøller og Webasto. Vi skal selv skifte varmesystem i vores Jupiter 30.

Jeg er nok mest til Webasto, dels er den meget støjsvag og dels kommer de ud og checker, at installationen er foretaget korrekt.

Både Kjøller og Webasto giver 10% i messerabat. Pris inkl. monteringsdele kommer ned på kr. 12.500 (normal pris kr. 15.000)
Der er naturligvis meget at vælge imellem, når du skal have varme i båden. Jeg har selv i 5 år anvendt et 4T anlæg (det mindste) med centralvarme. Min båd er en 30`motorbåd, som ligger i søen hele året og står med varme på hele vinteren. Det er ikke korrekt, når "Tøx" skriver, at 4T oliefyrene er gammeldags, - jo princippet er skam fra før vor tidsregning, nemlig det geniale pot-brænder system, som ikke bruger strøm, og som derfor anvendes af langturssejlere. 4T oliefyrene er top moderne, med et turbo-røggassystem, som har fået Patentdirektoratets blå stempel og fyrene er godkendt af både Søfartsstyrelsen og certificeret af Bureau Veritas. Og selvfølgelig bliver alle dele trykprøvet inden de forlader 4T Olieovne.
Anlæggene fra 4T er mere økonomiske end. f. eks. Reflex, hvilket beror på det beskyttede turbo-røggassystem i ringkedelen på fyret.
I min båd har jeg ved en udetemperatur ved minus 5 grader typisk 10 graders varme i båden - vel at mærke med et forbrug på kun 2½ liter diesel i døgnet. Det kan vist ikke gøres billigere. Skal jeg bruge båden om vinteren, sætter jeg blot fyret på max, og efter ½ time har jeg 20 graders varme i båden.
Jeg har naturligvis også varmt vand , idet centralvarmeanlægget også er tilsluttet en 4T varmtvandsbeholder, så der kan gøres bakstørn uden at skulle varme vand på gassen.
Jeg har selv installeret anlægget, hvilket ikke voldte mig problemer. Vedligeholdelsen er enkel. Man renser selv fyr og aftræk, samt oliefilter og regulator 1 gang om året - det tager ca. et par timer. Faktisk har jeg sjusket, idet det er over 2 år siden at jeg har renset mit fyr.
En anden mindre fordel ved dette system er, at du har aftræk opefter og ikke ud til siden. Så risikerer du ikke at antænde nabobåden, eller høre på naboens klager over støj- og lugtgener. Endelig er der ingen elektronik i systemet - og som bekendt er det mere undtagelsen end reglen, at elektroniske systemer bliver ved med at fungere i mindre både.
Håber, at jeg har fået ryddet misforståelserne af vejen m.h.t. potbrænderfyr og ikke mindst 4T Olieovne.

------------------
Kaj-Marstal

Kaj-Marstal
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis