skrogtykkelser

Hej dav jeg søger viden om, der er bestemmelser for hvor tykt et stålskrog skal være, eller hvor tykt stål bygger man et nyt skrog??? håber der er nogle der kan hjælpe mig. på forhånden tak!!

Mvh. Fuz
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja givet vis er der regler for tykkelse på et skrog... Men det afhænger jo givet en masse af hvilket behov din båd skal bygges til. Er det til trope eller arktisk sejlads ????

Er det en stål jolle på 18 fod eller en 300 fods sejler !! Der er også meget forskel..

Men en alm sejlbåd omkring 40 fod vil mit umiddelbare gæt være 6 mm undervandet og 20 -40 cm over, over dette 4 mm og forstærknniger i stævn, ved ror osv. Men det er bare en fornemmelse.

En tur på biblioteket og fin den bog om selvbyg, eller find en selvbyggerklub på nettet.

Venligst Njord smile

MVH Njord
Hej Fuz
Vedr. skrogtykkelser. Jeg har en hollandsk bygget stålbåd på 36 fod. Tykkelserne er flg:
Skrog fra køl og op til fenderlisten er 5,0 mm, resten afskibet , dæk og overbygning er 4,0 mm. Dette er tykkelser som er de mest anvendte.

Det er nemt at bygge, når man ikke hved man kan.
Kølen 8mm
Fra køl og op til dæk 6mm
Dæk 5mm
Husk at købe en god kvalitet plader
de skal bestilles i Tyskland der er meget krom og andet godt i.Pas på at de ikke har liget et sted på lager hvor de har fået grube tæring.Køb en tegning byg den på hovedet på dækket på en jig og lås den sv med co2.sandblæs og proxymaling det hele indenbords og udvendig.Inde i Odense ligger en hjemmelavet stålbåd.Der er så mange sv.krympninger i at man tror at den er lavet af udbankede olietønder.
Der er mange stålskibstegninger fra Tyskland,Holland osv
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej.

Det har altid undret mig hvordan man udregner hvor vandlinien skal være på en ny båd. Bådebyggere laver jo vandlinien INDEN båd nogensinde kommer i vandet.

Håber der er en der kan give mig en god forklaring.

Mvh
ThomasB
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis