Mit batteri "koger"


Ohøj dér...

Jeg har et Exide Nautilus 75 Ah-batteri, som jeg var ved at lade op i går med en 12-volts lader.

Da jeg kiggede til det, lød det grangiveligt som om det småkogte ind i batteriet.

Er der nogle, der ved, hvad der kan være tale om, og hvad årsagen er? Og hvad gør jeg?

Nu har jeg slukket for laderen. Jeg plejer at lade batteriet op et par gange i løbet af vinteren.

Min båd er en Drabant 22. Håber I kan hjælpe.

venligst Frank

Frank

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når man lader på et batteri, sker der elektrolyse, så der bobler ilt op ved den ene pol, og brint op ved den anden. Det er helt normalt og ikke noget at være urolig for. Så længe du lader med almindelig styrke.

Du skal dog ikke lade opladeren sidde på, når du tager hjem fra båden (med mindre det er en svinedyr én med ladeautomatik), så risikerer du at batteriet 'koger over' og bliver ødelagt (vandet fordamper og blystavene mister deres belægning)

Så lyden er god nok og som den skal være, men pas på med det alligevel

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Skrevet af grandoldman den 07-06-2009 23:27
Du skal lige sørge for udluftning når du lader.. blandingen af ilt og brint kaldes ikke uden grund for knaldgas.. dvs. det er brandfarligt.
Rigtigt meget, nærmest eksoplosiv.


 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Så læg pibe og cigaretter væk når du lader    taler af erfaring det giver meget meget stor BANG så du skide i bukser

Med venlig hilsen Jørgen.
Hej Frank..
Som de andre skriver skal dit batt. afgive en smule bobler, når du lader på det... på alle celler, ellers har du et nyt problem..
Men du skriver koger.... Hvis det ser mere volsom ud end som så, kan det være din lader der lader med overspændning. Prøv at måle spændning mellem polerne, når du lader på batt... den skal ligge på ca. 13,8-14volt..

Mvh Jan J
Annonce
Hvis det virkelig koger og bliver ved kan det jo også været faldet sammen i nogle af cellerne.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Dit problem er, at du bruger en for simpel lader. Hvis laderen når den er næsten ubelastet har en spænding på over 14,4 volt, ja så koger du vandet af batteriet efter at det er opladet. Løsningen til en båd er at anskaffe en lader der har et 3-trins ladeforløb og som når batteriet er fuldt opladet overgår til en vedligeholdsladning med en spænding på ca. 13,5 volt. Så kan du have laderen koblet til permanent uden at risikere at skade batteriet.

Så hvis man bruger de simpleste ladere, så må man være der og afbryde når spændingen når de 14 volt, ellers må du til lommerne og anskaffe en mere avanceret (=dyrere) lader.

De billigste ladere bør ikke bruges i både p.g.a eksplosionsfaren fra et kogende batteri som nævnt ovenfor - den kan måske bruges som anker til en fiskebøje?

Hans-Henrik

Hans-Henrik - Beason31 D404 "Dancing Wave" Lynæs

"Hav part i gode skibe eller slet ingen. Hold altid dit skib i god stand, og du vil få gode mænd med dig. Hav skibet klar tidligt på sommeren og rejs kun i den bedste sommertid. Hav altid solide grejer på dit skib og bliv aldrig for længe på havet om høsten, hvis du kan undgå det. Agt vel på alle disse ting, så skal det nok gå dig vel med Guds hjælp"

(Citat fra Konungs Skuggsjá, Kongespejlet, norsk bog om leveregler formet som samtale mellem far og søn. Ca. 1260)

Jeg kan også bekræfte at det siger meget bang og svovlsyre i øjnene gør herre nas, jeg bruger kun agm/lukkede batterier i små lukkede både. Hvis det bulderkoger lader du nok med for høj spænding. Dog er det ikke helt ualmindeligt at en velstyret lader med mere end to trin har en gasningsperiode hvor den med vilje overlader for at udligne de enkelte celler så de opnår samme ladning, det er godt for batteriet men ikke godt for dig hvis det siger bang.

Dr_Lyn


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis