Kalk knuser!!

Hej med jer.

Efter at have det nye badeværelse i brug i en måned er jeg allerede træt af kalkpletterne på amaturene...
Jeg husker noget om diverse kalk knusere osv der kan monteres på rørene hvor vandet løber ind i huset...

Virker de??
Mogen anbefalinger??

På forhånd tak.

MVH Njord
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har sådan en svend - den hedder PermACore og blev installeret for 15-20 år siden (1992 tror jeg). Den har dimension som et 1 1/4" rør.
Jeg har set den brugt i institutioner og boligforeninger - om end i en større udgave.

Den virker ved permanente magneter, men samtidig er der en "sløjfe" indeni, så vandet får en vis turbulens.
Det har jeg læst skulle være ret afgørende og dermed bliver de smarte der blot skal sættes uden på et rør lidt overflødige - hvis man tror på det.

Om den virker - tja...
Den fjerner ikke kalken, men jeg kan konstatere, at kalken ikke binder nær så hårdt som det ellers ville gøre. Det er mere som et pulver der kan fjernes med et vådt håndklæde, en svamp eller lignende.
Kaffemaskinen skal stadig afkalkes.

Den ser sådan ud:

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Hej Njord
Jeg har stillet sammet spørgsmål (næsten) men det var vedr. et produkt fra Amtech - som jeg læste om i Politiken.
http://politiken.dk/tjek/dagligliv/drikke/article696721.ece

Desværre var der ingen der dengang kendte til produktet herinde, men måske nu?
De har i hvert fald mere dokumentation end magneterne i hjem og fix.
Vh, S
Jeg lytter lige med her! :-)

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!

Groft skitseret er der tre forskellige metoder til at bearbejde vandet med det sigte at eliminere kalkproblemerne. Den ældste er magnetbehandling, som fik en del opmærksomhed i 1980’erne og 1990’erne og stadig tilbydes. Ideen er, at vandet i rørene bliver ledt forbi magnetiske syd- og nordpoler, der spalter kalkmolekylerne, så de ikke fæstner sig.

Jf. Leon Buhl fra Teknologisk Institut bør forbrugere helt holde sig fra produkter, hvor to magneter blot skal spændes fast uden på vandrøret.

»Løsningen med to magneter har ingen eller ringe virkning. De mere mekanisk-magnetiske vandbehandlinger, der skal monteres af en vvs-installatør, virker i 30-50 procent af tilfældene«, siger han. En nyere metode til at spalte kalkmolekylerne er at påvirke vandet med ultralyd. Den teknologi har Amtech Aqua Miljø eneret på herhjemme, og virksomheden har gode referencer i både boligsektoren, vandsektoren og industrien.

se: http://politiken.dk/tjek/dagligliv/husholdning/article696726.ece
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis