Ny computer

Min kone raser mere og mere over vores gamle, stationære computer, som hun er henvist til, en af de første Medion fra Aldi. Den er vel også op mod en 7-10 år gammel :( Jeg ser og hører mange positive meninger om f.eks. Firefox og andet freeware, hvorimod diverse Windows er udsat for megen kritik, især Vista. Derfor er hun fristet af at købe en ny, og bærbar uden Windows og så eksperimentere med at lægge f.eks. Firefox ind på den. Kan man købe en helt tom PC og selv som aldeles IT analfabet lægge Firefox på og regne med at få det til at fungere? Findes der freeware som kan erstatte Officepakken, så man har f.eks.regneark, som Hustru bruger meget? Jeg mener at vide at man har substitutter for Word men næppe for Acces database? Kan man få postprogrammer med samme funktioner som Windows Outlook, ikke at forveksle med Outlook Express og som kan fungere på samme måde, dvs uden først at skulle ind i Google eller andre hjemmesider? Uden at ville starte en religionskrig, er der så nogen maskiner, for fattigrøve beregnede, som kan anbefales? Maskinen skal sættes til mobil bredbånd, formodentlig fra Oister. Hun vil sætte sin eksterne skærm og tastatur foran til stationær brug. Det var mange spørgsmål, som jeg håber mere vidende gider kommentere på!

Med venlig hilsen
ktm

 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Øhh nej det kan du ikke - allerede i dit spørgsmål er du forkert på den.

Der findes 2 styrersystemer på din pc.

Bios som er den del der finder din harddisk, tastatur, USB porte og hukommelsesdelen og som fortæller maskinen hvor den skal starte med at lede efter styrersystemet.

Der findes i dagligdagen to styrersystemer - linux som er udviklet at frivillige og som er gratis.
Hvis du gider at nørde med det kan du hente det gratis på nettet og så brænde det på en cd og installerer det på en rå maskine.
Men det er ikke lige ud af landevejen som windows er.

Det andet og mest brugte styrersystem er fra Microsoft nemlig windows.
Windows er det program der ligger bag alt andet på din PC. Ligger og styrer og derfor hedder det styrersystem.
Når nu Windows alligevel ligger på de fleste PC'er så ligger det naturligt for de fleste også at bruge Microsofts produkter som er officepakken, internet explorer som er hhv skrive og regneprogrammer og surferprogrammer til nettet.

Når windows/Microsoft laver nye versioner giver de det nye navne.. Win 95, win 98, Me, 2000, XP og Vista.
Der er et nyt navn på vej fordi der er så mange fejl i vista, men alligevel er de alle fra Microsoft.

Problemet er at det næsten er umuligt at købe en computer uden vista på - lidt ligesom du ikke kunne købe en reol i IKEA uden at IKEA bestemte hvilke hvilke bøger og på hvilke sprog de skulle være.

Som det ser ud lige nu vil jeg anbefale at du køber en tom computer og så køber windows XP samtidig med i det man kalder en OEM version (en billigere version fordi du køber den sammen med hardware men ellers fuldstændig det samme)

Den installerer du og lader være med at tage officepakken fra microsoft ind på maskinen.

NÅr så maskinen er "oppe at kører" ligger internet explorer der automatisk fordi Microsoft prøver at "tvinge" dig til at bruge deres programmer.

Så henter du AVAST! antivirus og registrer dig og installere din antivirus gratis.

Men der henter du Mozilla firefox og installer på din pc og sætter den til standart browser og så går du på nettet med den.

Mens du installerer må din pc ikke have netledning i.. for så kan du få virus på med det samme.

Så henter du star office og installerer og den er også gratis til privat brug.

Ved godt jeg slet ikke har nævnt Mac's system til deres appel maskiner.

Men nu kan der værer mange grunde til at din gamle maskine er så langsom.

Der ligger sikkert skidt og møg på den fra 10 års brug.

Så prøv først med disse programmer...

Crapcleaner som hedder ccleaner som du henter her.
  http://www.filehippo.com/download_ccleaner/

Og så henter du http://www.safer-networking.org/dk/mirrors/index.html

Når du har kørt de 2 programmer og ladet dem rydde op vil maskinen sikkert kører dobbelt så hurtigt.


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Så lærte jeg igen noget mere! :) Det med Linux havde jeg fanget lidt om, og troede at Firefox var nogenlunde det samme, men i en mindre nørdet udgave. Så er det nok klogest at vente til Windows 7 kommer frem i almindelighed. Avast har jeg på min PC iflg. anbefalinger her inde fra, og det fungerer upåklageligt. Det overrasker mig en del, at en netledning kan give anledning til at man får virus!! Men jeg skal nok vare mig! Mac er ikke en option for os, idet det kræver at man skal sætte sig ind i en masse nyt, uden iøvrigt at vinde noget særligt derved. Er det ikke ligesom til dem, der ynder at se underlige franske film? :) Der er kørt Ccleaner, hvilket medførte helt uoverstigelige problemer med printer/scanner! :( Jeg vil prøve med safer-networking.

Med venlig hilsen
ktm

 

Netledning kan misforstås, du kan ikke få virus gennem lysnetledningen, men gennem netværkskablet. Det er bedst at downloade antivirus på en PC der er beskyttet, kopiere filerne til en USB stick og installere derfra på den nye PC.
OK, så forstår jeg langt bedre! :)
Dvs jeg downloader en ny avast på min igangværende PC, som i forvejen er beskyttet med Avast, og lægger det på en USB-stick og lægger det ind på den kommende nye bærbare PC.
Hvilken i den billige ende kan anbefales? Der skal ikke spilles eller redigeres film o.a. krævende virksomhed.

Med venlig hilsen
ktm

 

denne side kan du finde Open source programmer, der matcher windows.
Du skriver navnet på dit windows program og den fortæller så hvilket/hvilke open source der er.
Open source er normalt gratis, linux er også open source.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Annonce
Hej ktm

Jeg vil lige med det samme sige at jeg er "Linux nørd" :-)

Det grandoldman skriver er rigtigt ved visse Linux versioner, men jeg har nu Linux Ubuntu på 7 forskellige maskiner, rangerende fra en 14 år gammel maskine til min for 2 uger siden færdigbyggede monster PC med alt hvad en videoeditor maskine skal have.

Uanset om du vælger Windows eller Linux bør du kigge på Firefox som browser, og Thunderbird til E-mail samt evt openoffice en gratis (open source) version af Microsoft Office 2007 typen med 3 - 5 forskellige ting integreret.

Skal du have en Windows maskine bør du sikre dig at alle komponenter i maskinen er windows certificeret, burde ikke være et problem (men jeg har oplevet det var det alligevel), hvorimod jeg ikke har fundet nogle komponenter som Linux ikke understøttede.

Hold nallerne fra roterende dele

du skal bare afinstallerer din printer og så geninstaller den.
Du skal også rydde op i det næste icon til venstre i ccleaner hvor der står programmer og så rydder den op i reg.basen.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hun har af- og geninstalleret en 6-7 gange og har også fået printeren med, men desværre ikke scannerdelen af denne printer!

Kan man ikke selv på en eller anden måde bestemme, hvad Ccleaneren må slette, altså godkende de forskellige emner til sletning?

Med venlig hilsen
ktm

 

jo da.. men så skal du gennemgå hvilke flueben der skal blive tilbage.
Normalt sletter den ikke scanner og printer.. det tyder på at der har ligget spyware eller andet fejlbehæftet i dine printer og scanner filer.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Ubunto er et fint styringsprogram virker godt. kræver lidt tid at finde de ting man skal bruge i programmet. Har også en god officepakke og alt er gratis!!
M.V.H
alte

<p>&#160;</p>
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis