Råd i enden på spær i udestue og nyt tag på denne.

Jeg købte hus sidste år og ønsker nu at gøre noget ved udestuen som er utæt.

Rådne ender på limtræsbjælker:

Efter at have pillet noget af træværket af har jeg opdaget at 2 af limtræsbjælkerne er rådne i enderne og 2 andre er meget fugtige.

Jeg har stukket lidt i de fugtige ender og skruetrækkeren går ikke ind i dem, men overfladen virker blødere end hvor de ikke er fugtige. Der er også en del mørke misfarvninger på flere andre bjælker, da de har været påvirket af vand og tørret op igennem mange år.

Vil jeg kunne tørre disse bjælker op og måske behandle dem med noget, så jeg undgår at de bliver rådne?

Angående de rådne ender som jeg har markeret med lyserød på min tegning. Vil jeg kunne save dem af hvor jeg har markeret med blåt og sætte et nyt stykke på med noget beslag som angivet på billedet. Eller vil der være en bedre løsning på det problem?

Skal jeg til at skifte hel bjælken, jeg tror ikke den bærer så meget vægt på sig?

Hvad kan man få sådanne bjælker til i pris, hvis den skal skiftes?
(det vil jo så kunne ses at den er skiftet da resten af bjælkerne er farvet af solen)

Jeg har prøvet at sætte pile på for at angive samme retning på bjælkerne i billederne.

Nyt thermo tag på udestuen:

Jeg ønsker også at lægge et nyt tag på udestuen og det må gerne være noget let 10mm thermo plast tag. Hvor skal jeg gå hen for at købe den bedste løsning til prisen. Det må også gerne være et sted som kan levere til min adresse på sjælland og gerne være en løsning som jeg selv kan lægge uden for store problemer.

Det eksisterende tag er 4,5 meter lange plader i 84 cm bredde, samlet med dobbelde aluminiums profiler.

Håber i kan hjælpe
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis jeg var dig, ville jeg allerførst undersøge om der er råd/svamp dækning på enten husets normale forsikring, eller på en evt. ejerskifteforsikring.
Under alle omstændigheder, problemet skulle helt bestemt kke være dit problem, efter kun et år.

Årsagen er utvivlsomt den indækkede tagrende, og den konstruktion skal du se at få ændret hurtigst muligt.
Jeg tror ikke det er en god løsning du angiver for forlængelse af limtræet - men det er der andre der kan give et meget bedre svar på.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Ejerskifte forsikringen dækker specifikt ikke udestuen, så der er ikke noget at hente her.
Jeg mener heller ikke min almindelige forsikring dækker min udestue, da det ikke er en del af huset.

Konstruktionen med de indvendige tagrender ændrer jeg også, da en utæt tagrende har været grunden til problemet.

Jeg håber bare der er en kyndig person som ved hvordan jeg skal klare limtræet på den billigste og bedste måde.
Jamen det er da nemt nok.
Det stykke træ du har ude i udhænget bærer jo ikke rigtigt noget, og styrken i det har så ingen betydning, hvis ellers det bare er nedbrudt, kanthukker du det bare godt for nedbrudt træ, og behandler det med boracol eller træbeskyttelse.

Er der problemer med at få underbrædder osv. til at hæfte i træet, montere du bare et frisk stykke træ på siden af det.

Vil du hellere skifte det, gøres det ved at blade et stykke nyt træ sammen med det eksisterende, kun lige akkurat så langt inde, af du stadig har så godt som fuld styrke over remme, dvs. evt blader det nye sammen med det gamle til bagkant rem.
Jeg har kigget på boracol og der findes flere forskellige produkter.

Det ser ud som om det produkt til råd og svamp kun er for professionelle med tilladelse.

Vil du anbefale deres Boracol Speciel, eller skal jeg bruge IMPEL BOR-patroner til at bore ind i bjælkerne?

Nu er jeg ikke så skarp til fagsproget hvad betyder det at man "blader det nye sammen med det gamle til bagkant rem"

Kan jeg forstå det rigtigt at "rem" er det som understøtter limtræet? 
Det er nyt at der skal tilladselse til at bruge Boracol 20, det har altid kunne købes på din lokale trælast også.

Jeg ville bare benytte alm. gori 22 i stedet for, ellers er det Boracol 20 vi selv benytter.

At blade sammen betyder at man skærer træet sammen, som nedenstående billede.



Jep, remmen er den der understøtter limtræ´s spærene, og dermed bærer taget.

Annonce
Perfekt - mange tak...

Jeg vil hoppe ned i min trælasthandel og se om de stadig vil sælge mig Boracol 20, ellers så må det bliver en gang Gori 22.

Efter at have kigget på Gori 22, så er det vel den der hedder 22/7 Trægrunder til trærestaurering og museumskonservering, som jeg skal benytte?

Der står:
  • Bekæmper angreb af råd, svamp og insekter (husbukke, borebiller) og forebygger nye angreb
  • Giver træet en midlertidig vandafvisende evne
  • Forøger træets dimensionsstabilitet
  • Nedsætter tendensen til revnedannelse
Gori 22/7 er noget giftigt stads, meget værre end Boracol 20.
Syntes ikke dine spærender ser så slemme ud, så ville nok bare benytte den alm. gori 22,
Der er sikkert ingen grund til at benytte 22/7.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også