spånsugning

Jeg skal have en støv/spånsuger der kun skal bruges til at suge spåner med. hvad har i af erfaringer ? jeg syntes ikke helt jeg er parat til at kaste 3000-4000kr efter en festool.
Jeg vil foretrække en i området 700-1200W for så er der risiko for at den kan køre på samme gruppe som rundsaven.

Jacob
Jeg skal have en støv/spånsuger der kun skal... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jacob Antenne
Jeg ved godt det er lang tid siden tråden er startet, men her alligevel mit bidrag: Generelt er støvsuger ikke specielt gode til spånsugning, specielt ikke til stationære maskiner. De kan skabe en relativt højt tryk for kunne få støv op af gulvtæpper, revner osv., men flytter ikke særligt meget luft(100-300m3/time).
For at få en god spånsugning er det ikke nødvendigt med højt tryk, men vigtigere at den kan flytte en masse luft(<800m3/time). Som nævnt tidligere kan man med fordel benytte en cyklon. Flere af de billige spånsuger(f.eks. power craft) benytter også i nogen grad dette princip.
Det meget interessant alternativ til en cyklon er en såkaldt "Thien baffle" som man nemt selv kan lave. Man kan enten vælge at benytte en i en separat beholder eller sætte en direkte i spånsugeren. Jeg endnu ikke selv prøvet den, men har kun se at folk er meget begejstret over den.
 
Mere info findes på:
http://www.cgallery.com/jpthien/cy.htm

Her kan man se en thien baffle implementeret direkte i spånsugeren: http://www.cgallery.com/smf/index.php?topic=71.0
 
Mvh Lasse
Jeg "bruger" den mobilt så en stationær løsning er problematisk.
Jeg valgte min almindelige støvsuger en henry neumatic. på trods af sine beskedne 162m3 i timen gør den det fint. jeg tvivler også på hvordan en desideret spånsuger vil klare sig gennem en lang tynd slange. det er jo en hånd rundsav den skal suge fra.
Det med "Bruger" er at jeg er vist ikke altid lige god til at huske at bruge udsugningen.

Jacob
Harald skrald har en våd//tør støvsuger til 300 Kr. der virkelig kan suge, jeg bruger den til metalspåner fra min fræser og drejebænk. Den kan bruges med eller uden pose. Desværre kan det godt høres når den kører.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også