Termoglas

Hvor køber man billig termoglas ??

skal man måle helt ud til hul kanten og trække lidt fra ??? Fx hvis den er 72,3 skal glasset være 72 ???

Jeg syntes det er lidt svært at måle tykkelsen !!!fik det til at være 21 mm  men tror det hedder 20 mm ???

Jeg skal bruge et stykke til dette hul

Termoglad til terrasse dør
Hul mål 72,3 x  175,3 x 20 tyk
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
så gå ned til din glarmester og bestil det... han ved hvad han laver, han spørger om mål og trækker selv det fra der evt skal fra.

Venner er som tygge gumme de klistre alt sammen :-)

Urup, når du bestiller termoglas, så tager du falsmålet (det du nok mener med hulmålet) og fratrækker 8 mm - gælder bredde og højde. I dit tilfælde bliver målet 71,5 x 174,5 cm. De 8 mm er beregnet på, at der skal være plads til en korrekt opklodsning - og det er vigtigt!

MEN!!! Der er én ting, du skal være opmærksom på: Bunden af falsen er sikkert skrå - eller mere præcist 7°. Så hvis du bare tager målet udvendigt på falsen, nedenfor listerne, så kan du jo godt komme lidt galt afsted. Det drejer sig sikkert om 5-7 mm, så dit glasmål skal derfor have en højde på ca. 173,8- 174,0 cm, sådan lige hvad jeg vil skønne.

Det kan godt passe, at dit glas skal være 20 mm tyk. Det benævnes som "4-12-4".

Der er således lidt, du lige skal være klar over, når du bestiller dit termoglas.

Håber du fik lidt ud af min forklaring :-)


Svend Erik

Bygningssnedker

Kanon svar Svend Erik...er der et sted du ved de har billig termo ???

CKDK88......jeg undre mig lidt over du svare i et forum for Lav det selv !!!
Søg i Google på billige termoruder. Der er flere leverandører og mine erfaringer siger mig, at det er rigtig meget billigere end glarmesterpriserne.
Husk at klodse korrekt op. Jeg mener du kan få en vejledning med.

Med venlig hilsen
ktm

 

Urup, jeg har ikke umiddelbart et sted at anbefale for indkøb af billigt termoglas. Det bedste er nok, at du kender én, der har tilknytning til en glasproducent - så kan det blive meget billigt :-)


Svend Erik

Bygningssnedker

Annonce

Hej

Nu kan jeg se at det er glas til en dør, hvilket får mig til at gøre opmærksom på at det skal kodses op på en bestemt måde, så ruden er med til at holde døren i vinkel.

Altså klodser længst væk fra hængsler nederst og nærmest hængsler øverst.

Klodserne skal sættes stramt både vandret og lodret (på begge sider af glashjørnet og passe til glastykkelsen)

Pas på ved skrå bundfals, der skal anvendes specielle opklodsninger, og målet du tager på glasset, ændrer sig jo afhængig om du måler yderst eller inderst.

så Orla nu kan det da godt være jeg stikker hænderne i en hvepserede - MEN jeg har da i tidernes morgen lært at klodse en dør lige modsat. Således at der i bunden bliver klodset tæt på hængslet og i toppen væk fra hængslet. Præcis på samme måde som en skråstiver bliver sat på, hvis man laver en dør til en skur, hegn eller lign.

tror næsten vi må gå forkert af hinanden....
Al ære og respekt for Orla Nautrup. Men, jeg tror Orla har haft lige vel travlt med at svare. For der er byttet lidt rundt på måden, man opklodser termoglas på.
 
I de 42 år jeg har været bygningssnedker, har det været sådan, at glasset skal klodses op, så det står for "tryk". Som du beskriver opklodsningen på, vil dørrammmen med tiden synke i  modsatte hjørne af hængslerne - med temmelig stor sandsynlighed.

Glasindustrien har jo en monteringsvejledning for glas, som enhver ansvarlig i byggeriet har i sin mappe. Den kan ses her (Åbner som en PDF-fil):
http://www.glasindustrien.org/Webnodes/da/Web/CMS/Publikationer/Monteringsanvisningen+marts+2008/Monteringsanvisning_marts+2008.pdf

Svend Erik

Bygningssnedker

Hej

Nu skal i ikke komme og lære mig noget............ :-)

Beklager, men jeg var nok lidt hutig på aftrækkeren, og måske lidt træt efter en lang weekend i sommerhuset, hvor lillemor har forbudt mig at arbejde for andre end hende.

Selvfølgelig skal det gøres modsat som jeg har skrevet :-(

Sommerhus, Lillemor, træthed .... Ja, ja Orla, den er go' med dig. Indrøm det nu bare: Du ville have døren skulle komme til at hænge = mere arbejde til håndværkerne :-)

Hilsen fra en halvgammel bygningssnedker man ikke render om hjørner med :-)


Svend Erik

Bygningssnedker

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis