Pasiv køling.

Fruen og jeg går i byggetanker, og så skal der jo noget varme mm i hytten. Jeg har set, at man i pasivhuse bruger en "energibrønd". Det er ca 100 meter plasticrør, der er gravet godt ned i jorden. Gennem disse suger ventilationsanlæget al luft til huset. Om sommeren er der køling og om vinteren (i frost) er der forvarminig af luften. Nu er jeg ikke skide varm på at luften skal gennem lange underjordiske rør, hvor der kan komme kondens og svamp/mug. I stedet har jeg tænkt på at grave en jordslange ned, a la jordvarmetypen, og så bruge en varmeveksler. På den måde vil det også være muligt at regulere kølingen. Lyder det helt tosset?? I forbindelse med Genvex lurer jeg på, om der er fornuft i at lave en varmekilde (fra varmtvandstanken) indblæsningsluften, så denne kan varmes et par grader ekstra. Huset skal have solfanger og en træpilleovn med gris som væsentligste opvarmningskilder. Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder ikke helt dumt. når du nu har solvarme så husk en stor buffer tank. den vil også sørge for at dit træ pille fyr er mere effektivt da det så kan køre fuld knald i længere perioder og holde længere pauser. en buffertank er BILLIG at bygge når man husker at få den med fra starten.

Jacob
Jacob, jeg mener ikke at en træpilleovn har brug for en buffertank. Tænker du ikke på et fastbrændselsfyr? Jeg har træpillefyr, og det regulerer selv på helt samme måde som et oliefyr, altså via termostat.

Med venlig hilsen
ktm

 

Er det noget i denne stil du tænker på ?
http://www.solarventi.dk/animationer/mont_web_dk/vert_jordkoel_jun_08/index2.html

Jeg lavede et lignende system i mit "gamle" sommerhus, til ventilation af en udestue, der var stegende hed om sommeren - og noget køligere om vinteren. Jeg brugte ca 200 meter plastikkloakrør, jeg var kommet til at købe i et svagt øjeblik, på en auktion og gravede dem ned i 70 cm dybde.
Ventilatoren blev drevet af en solcelle.
Kondensen blev fjernet med en vandlås der var monteret umiddelbart før indblæsning, og der var ingen problemer med fugt overhovedet.


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Skrevet af ktm den 06-06-2009 08:04
Jacob, jeg mener ikke at en træpilleovn har brug for en buffertank. Tænker du ikke på et fastbrændselsfyr? Jeg har træpillefyr, og det regulerer selv på helt samme måde som et oliefyr, altså via termostat.

Det er rigtigt. men effektiviteten når pillefyret starter op og kører ved andet end fuld gas er ganske ringe. så man kan godt kører uden buffertank men man kan måske spare 10% af det årlige forbrug ved at have en buffertank.

Jacob
Jeg sætter indfyringsmængden så lav og kedeltemepraturen så høj ca 75-80 grader, at fyret aldrig opnår så høj temperatur, at det går i pausefyring. Det har vist sig at være det mest økonomiske og letteste for mig.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Hvis du tager nogen meget kloge folk med på råd om det du vil lave der undgår du alle de problemer du snakker om. Men husk nu at et passivthus ikke er noget man bare lige bygger, der må jo ikke være nogen form for opvarmingskilde udover dig selv og dine elapparater.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.


Tak for svar!

Det er ikke som sådant et passivhus jeg vil bygge, men et lavenergihus omkring Kl 1. Jeg har kigget på pasivhuse, men tror ikke rigtig på konceptet i sin nuværende form og til mine/vores behov, hvis der skal være rimelighed i økonomien. Til gengæld er der nogle gode enkelt-ideer, bl.a ovenstående til køling, som jeg vældig godt kan lide.
Efter de beregninger jeg har lavet, og det jeg har snuset mig lidt til kan der meget vel blive kolde bade til mig om morgenen, når fruen og barnet har taget deres lange bad, hvis det kun er en varmepumpe i udblæsningsluften, der skal lave det varme vand. Derfor en pilleovn med gris og solfanger!


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Skrevet af Chr. den 07-06-2009 08:50

Efter de beregninger jeg har lavet, og det jeg har snuset mig lidt til kan der meget vel blive kolde bade til mig om morgenen, når fruen og barnet har taget deres lange bad, hvis det kun er en varmepumpe i udblæsningsluften, der skal lave det varme vand. Derfor en pilleovn med gris og solfanger!



Det vil være billiger at lære dem at spare på vandet, så er der også nok til dig
Eller også må du op før dem

Ellers er der den mulighed at sætte en varmepumpe op, jeg har set at der er nogle luft/luft der også kan bruges til vandvarmeren, men hvor gode de er ved jeg intet om.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis