Stjerne Trekant starter

Jeg har erhvervet mig en lille bordfræser fra Jonsered, hvorpå der er monteret en stjerne trekant starter.
Det ser ud som om den tidligere ejer har haft den koblet til på 2 faser og nul. Det kan jeg ikke helt finde ud af hvordan det skal fungere, eftersom elmotorere generelt kører på 3x400 volt uden nul.

Så hvordan hulen skal jeg montere stikket til stjerne trekant starteren.???
Det er en meeeeeeeeeget gammel stjerne trekant starter.

Som sagt, så var det gamle stik der sad derpå et 5 benet flad stik, og jeg skal så have det skiftet ud med et CE stik, men eftersom det ser ud til at han har haft nul koblet på, på det flade stik, så er jeg jo lidt i tvivl om jeg skal montere nullen på det nye stik.

På motoren står der 380V og ikke noget med 220 Volt og nul..!!!
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det problem har jeg os haft, jeg tilsluttede 3x400v for gamle maskiner på kraft bruger næsten aldrig nul. det andet kan man få til og køre, men ikke ret godt. så gi din maskine 3x400volt som der står på den.

Venner er som tygge gumme de klistre alt sammen :-)

Du bør nok overvej om ikke du kan nfinde en nyere stjerne trekant starter og få den monteret på makinen. Men der har helt sikkert ikke kun været 2 faser og en nul der har været brugt.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jeg har lige koblet den til som den var koblet førhen, og jeg må jo nok indrømme, at jo, de skal åbenbart kobles til på den måde.. Den kører ihvertfald som den skal og den lyder ikke til at have nogen underlige lyde når den kører, så jeg tror skam nok det skal være måden den er koblet til på..
Hvorfor den er tilkoblet på denne måde ved jeg ikke, men det fungerer ihvertfald som det skal.
Motoren er bygget til 3x380V (nu3x440V) den kan køre på to faser + nul, men med lavere effekt, og skæv belastning. Jeg har aldrig set en motor der er bygget til to faser + nul (jeg er elektromekaniker, udlært i 1965, så jeg tror jeg har set alle variationer) Motoren og stjerne/trekantstarteren var gamle da jeg var i lære.
akselj:

Du må da meget gerne kigge forbi og tage et kig på det hvis du har lyst. Kan jo se du ikke bor såååå langt fra Randers igen... Ville da være meget dejligt med en eksperts øjne på den.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis