Skabslåger

Hej,

Jeg har to gamle indbyggede skabe i ikke standard mål i højden (ca. 160 cm) men 60 cm brede. Skabene skal have nye låger, for de gamle ejere har haft klistret spejl på med dobbeltklistrende tape over det hele - ikke til at få af!

Jeg har søgt på forumet, men ikke fået svar på disse to spørgsmål.

A) kan man købe løse låger i fx HTH GDS? og er det til at save ordentlig af i længden, tænker på floset folie

B) hvis jeg skal lave lågerne selv, hvilken plade og pladetykkelse vil i anbefale således det ikke bliver for tungt for hængslerne, men også således at lågen ikke buger?

På forhånd tak

Søren
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ad A) ja du kan sagtens afkorte en låge med det rigtige værktøj - du skal dog være opmærksom på at kanten så ikke vil være afrundet.

ad B) mdf-plade - tykkelsen må afhænge af størrelsen på lågen. Køkkenproducenter bruger også mdf eller spånplade til deres låger, så check hvad tykkelse de bruger og så kan du nok også bruge samme dimension

God arbejdslyst
Hej Søren


Først lige... har du prøvet med rensebenzin eller acetone, det plejer at kunne løsne klistermærker.

ellers:

Savning af låger med stiksav eller rundsav gøres med fordel fra bagsiden, så minimerer du flosningen, har du ingen af delene kan du i jem/fix med videre anskaffe det til meget rimelige penge, ellers køb en fintandet listesav den kan lave et rimeligt pænt arbejde med håndkraft. så skal du bare save fra forsiden.


Vil du selv igang:
Køkkenlåger og badlåger for den sags skyld, der ikke er folieret / fineret, laves oftest i 13 mm MDF, det giver nok tykkelse til at hængsler kan monteres, samtidig med at du har en stabil låge der ikke er for tung. MDF er nemt at arbejde i og dejligt formstabilt. spånplade vil jeg ikke anbefale, det vil kræve meget spartelarbejde at få en pæn overflade til maling.

Husk at male med UV lak, så falmer/gulner lågerne ikke senere. få evt en autolakerer til at gøre det. det skulle ikke koste alverden.

 Mvh Michael

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg vil nu mene, at 16 mm mdf, er er meget mere passende

MVH
Tak for svarerne.
Undskyld sorenw, nosi er helt på rette spor med 16 mm, jeg havde lige noget andet i hovedet da jeg skrev. - beklager

 Mvh Michael

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også