Batteri omskifter..

Jeg har købt en b. omskifter til 2 batt.. er lidt i tvivl nu.. der er pol til 1 b. og pol til anden pol.. skal - forbindes sammen på begge batt.. og hvad skal jeg bruge de 2 små jord der er på skiftetren  på skifteren er der 1 batt- 2 batt- feeder.. og så de 2 små polskruer..
MVH Hald
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tjah et kvalificeret gæt ! de to poler er jo til plus på begge batterier, så mon ikke jord / stel skal forbindes med stel på eks. din motor
De to små skruer vil jeg ikke tro du skal bruge til noget. Men ellers er det bare som på tegningen. Panel er der hvor du skal bruge strøm til, dvs. at det altså er + polen. - polen tilslutter du bare en ledning til. Dvs. hvis du nu skulle få en pære til at lyse ved brug af omskifteren. Forbinder du pæren til udgangen (der hvor der står panel) og så forbinder du den anden til den negative pol på et af batterierne.

DoGK

Du kan måle - eller skille ad - eller glemme, men jeg mener at kunne huske fra da jeg havde sådan en skildt ad, at de små kan bruges til tilkobling af batteri-indicator(en til to) - MEN jeg kan ikke huske hvordan. Det er godt nok også en tynd beskrivelse de har lavet - og jeg brugte også lang tid til at fundere.
Min erfaring med sådan "ein ding" var, at jeg 1. glemte at skifte, og 2. da den havde fået vand, var der ingen gennemgang, og da jeg brugte den til at fordele ladningen - tja. så lå jeg uden startstrøm en dag.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Jeg har selv sådan en fyr i den nye båd,og er lidt i tvivl om det fornuftige i at anvende den. Den kan jo i princippet forbinde 1 - 2 eller begge til en samlet + og på den måde ha' mere power til start og også lade på begge. Men har man et forbrug når der ikke lades, skal man jo huske at koble startbatteriet fra ellers kan begge jo aflades, ligesom man skal huske at koble begge sammen for at lade. Har man så tømt forbrugsbatteriet er det jo ikke en fordel at det kobles ind ved start, så der må man så starte på 1 alene og huske at koble 2 ind. Jeg fundere lidt over det, men løsningen skal være uden dioder, eller den nye slags som ikke har et strømtab ( kun hørt om det ), det skal helst være uden manuelt indgreb for at virke.
Desværre har jeg den evne nogen gange at, kunne stirre mig blind på et problem, og ikke se en indlysende løsning.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis