havedam

hvordan støber man en havedam bedst for at gøre den tæt der kommer også grundvand op ca.30cm
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den må vi vist lige have en gang til !
Men jeg gætter mig til at du vil have en dam hvor grundvandet også kan trænge ind ? Det bliver jo nok lidt svært hvis vandet ikke må løbe ud også. Men Min bror har lavet sådan en rimeligt stor havedam på et tidspunkt. (ca. 300 m2.)Han gravede ud og herefter strøede han tør cement ud over hele hullet, vandede og så havde han en dam. Der til skal dog siges at dammens dybde ligger under grundvands linien, da det var et sted i hans park hvor vandet hvert efterår trængte op og dannede en sø.

V.h.  Håndværkeren
Hvis du har opstigende grundvand allerede 30 cm nede er der da ikke behov for at støbe, lægge basinfolie eller andet. Så har du jo konstant vandtilgang. Det er bare at grave hullet og evt. lægge et fornuftigt bundlag af stabilgrus eller lign.

Hvis jeg har misforstået dit spørgsmål, og du har behov for en vandtæt bund, hvorfor så ikke bruge basinfolie i stedet?. Grav hullet, ret bunden af med sand el. lign, der ikke indeholder sten der gnaver hul på folien, læg folien ud og ret til på brinkerne, fyld vand i og ret så det sidste til.

Hvis ikke det betyder så meget om der kommer en revne hist og her som vandet kan sive igennem (og/eller pølen skal være større end basinfolie kan klare) er det billigere og hurtigere at gøre det som håndsværker har beskrevet.
jeg har støbt dammen og bunden var med fald ind mod midten hvor pumpen skal være men det blev for tyndt et lag og grundvandet sev ind. Nu har jeg støbt et nyt lag beton på ca.8 til 10cm ovenpå med betonklæber i så det skulle klæbe fast på det andet. Så må jeg se om der stadig trækker vand ind, for der må helst ikke trække vand ind, da jeg vil ha det malet med noget 2 komponent gummibelægning for at undgå folie da det giver mange folder
Hmm ! Du har da godt nok været kreativ på det sidste
Jeg ved ikke om det stadig fås, men der er noget der hedder vandglas, det ligner vand opfører sig som sådan ind til det er tørt. Så er det til gengæld tæt som var der lagt en glasplade i betonnen.
vandglas findes stadig i handlen, men er hvist ikke godt i denne sammenhæng, hvorfor ? men der forhandles forskellige materialer til at tætne beton med , bruges bla.a. til vandtanke.
et godt byggemarked kan råde dig.
Annonce
Skal det stå sådan der med vand i, eller skal der noget andet i??

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
der skal både være vand fisk og planter i jeg har hørt lidt om at man kan smøre en form for maling på som bliver som en gummihud så jeg ikke skal havde folie i
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/forumid/5/postid/9574/view/topic/
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også