Indbygningsspots

Er ved at lave hems i mit hus fra 1999. I den forbindelse har elektrikeren gjort mig opmærksom på, at mine 18 (!) indendørs indbygningsspot er ulovligt monteret. De er blot skubbet op i isoleringen, hvilket iflg. hans udsagn kan være brandfarligt og også ulovligt.
Han har tilbudt at lovliggøre det hele for 18.000 kr., hvilket umiddelbart synes som en hamber pris?
Er der nogen, der er bekendte med, hvornår man har indført regler for afskærmning af indbygningsspots? Jeg spørger om et specifikt år.
Hvis dette år ligger før 1999, så er der måske en chance for at byggefirmaet vil betale for lovliggørelsen?

 janG

Er ved at lave hems i mit hus fra 1999. I den... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
tilføjelse
Man skal altid stjerne forbinde spots ellers skal der beregninger til....medmindre det er færdigtdimm spotløsninger
Det der er afgørende med hensyn til indbygningsarmaturerne, er mærkningen. Hvis de er mærket til 50W Halogenspots, så skal anvisningen fra producenten/importøren tage højde for at der må monteres en så kraftig lyskilde. Hvis armaturet specificerer at der kun må monteres en LED-lyskilde på maks. 6 W, er det igen producenten/importøren der skal lave anvisningen så de ikke er farlige.
Ved vores LED-armaturer anbefaler vi at der fjernes isolering i en 5 cm radius omkring lyskilden, for at den bedre kan komme af med varmen, og ikke på grund af brandfaren.

Så, bottomline, er at armaturet skal monteres efter hvilken lyskilde der maksimalt må bruges.
Importør/producent skal anvise korrekt installation.

Ovenstående er jf. meddelelse om elmateriel nr. 9/09 fra sikkerhedsstyrelsen.
Kan findes her.

Jeg vil også lige pege på at F-mærkningen bortfalder i 2012, og at der pt. køre en ny mærkningsordning parallelt med F-mærket. Læs mere i ovenstående pdf.


Per Løfqvist

Teknisk salg og support

[email protected]
www.led-online.dk

Tak for svar Per.

Har set jeres armaturer til LED. Men hvordan monteres fatning med trækaflastning når der ikke er en bagkasse den kan sidde fast i?

Og et andet spørgsmål. Kan se i også har meget kraftige LEDs. Har du noget, der svarer til en 40-50w halogen i GU10 og der lyser som en sådan - altså ca. samme lysstyrke, spredning og farve?

Og UHA de kraftige LEDs er dyre - men de kommer jo også ned i pris når masseproduktionen kommer igang ;-)
Hej Henrik

Aflastningen monteres på fjederviklingerne til de "vinger" der holder armaturet på plads.
Vi har en med 5 LED'er i lyskilden, som kan opfylde de ønsker du har, men som du selv siger, så skal der punges ud, som start. At den så kun bruger 6W, er jo en anden sag

Du er velkommen til at ringe til os, hvis du gerne vil lidt mere i dybden, ellers kan du spørge her, og så prøver jeg at svare uden at gøre det til et "reklameindslag"

Per Løfqvist

Teknisk salg og support

[email protected]
www.led-online.dk

Annonce
Per Løfqvist

Teknisk salg og support

[email protected]
www.led-online.dk

Hej Per

Hvor god er farvegengivelsen i Ledlys

Hvis der er krav om safetyboks,alm 12v spots" er ledlys ikke omfattet ag det selvom de ikke bliver varme safetyboksen beskytter jo også mod inderekte berøring? håber du forstår hvad jeg mener
magler du en til opsøgende salgsarbejde?
Så skriv endelig
Hej pe

Farvegangivelsen ligger typisk omkring Ra 75-85. Det er muligt at få bedre gengivelse, enten ved at tilføje røde dioder, som Cree har gjort her , eller ved at vælge en LED med en høj gengivelsesværdi. Det sidste betyder typisk, at lysudbyttet reduceres markent.

Hvis dine 12V armaturer er angivet til at du må monterer op til 35W halogener, så er det effekten af disse der skal tages højde for, og det betyder bagdåse. Vores armaturer er sat til en LED-lyskilde maks. 6 W. Varmeudviklingen ved det wattforbrug er meget lav, og defor kan vi anbefale at armaturet monteres uden bagdåse.

Per Løfqvist

Teknisk salg og support

[email protected]
www.led-online.dk

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis