Indbygningsspots

Er ved at lave hems i mit hus fra 1999. I den forbindelse har elektrikeren gjort mig opmærksom på, at mine 18 (!) indendørs indbygningsspot er ulovligt monteret. De er blot skubbet op i isoleringen, hvilket iflg. hans udsagn kan være brandfarligt og også ulovligt.
Han har tilbudt at lovliggøre det hele for 18.000 kr., hvilket umiddelbart synes som en hamber pris?
Er der nogen, der er bekendte med, hvornår man har indført regler for afskærmning af indbygningsspots? Jeg spørger om et specifikt år.
Hvis dette år ligger før 1999, så er der måske en chance for at byggefirmaet vil betale for lovliggørelsen?

 janG

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er udelukkende et spørgsmål om hvad dine indbygningsspots er bygget til - producenten af dem angiver de forhold under hvilke du må installere dem; herunder også om de må installeres direkte i isoleringen eller ej.

Så du må finde et datablad på de spots du har siddende og så tage den derfra.
vil nu næsten med 100% sikkerhed kunne sige at det ikke er ok, for der skal være et F hat mærke på og det er der kun nå de er med dåse bag. altså der er en dåse i loftet og spottet så sidder i. sådannen dåse med spot ligger i vores udsalgspris på ca. 4-500 kr. pr. styk inkl. spot ekskl. pærer så lyder lidt dyrt men der er også lidt arbejdstid i det jo og hvis dine huller er større end dåsen er det noget bøvlet noget men ellers er det ingen problemer. samtidigt skal du være opmærksom på dybden dåsen skal jo kunne sidde der:D

aut. el arbejde til tiden

Afhængig af din installation (12V?, maks. 2m ledn. til hver spot, mm.) så kan nedenstående 12V spot være løsningen på problemet med "direkte i isoleringen". Jeg bruger den selv og kvaliteten er virkelig god:

Link 1: Scan Products SL1220
Link 2: Scan Products SL1220
Tjek lige et af mine gamle indlæg til inspiration - 18 spots kan helt kalrt gøres billigere!

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/forumid/4/postid/116523/view/topic/
de 2 meter metrik hentyder til er ved brug af elektronisk trafo, en jernkerne er mere stabil holder længere men er naturligvis også større. men man kan få pæne 230 V spot som kan sløjfes så slipper du for alt det der

aut. el arbejde til tiden

Annonce
For lige at vende tilbage til spørgsmålet. Så vil jeg egentligt også godt vide hvornår det blev et krav at spots skulle i en safeboks.

Jeg var lærling i sluthalvfemserne. Og vi trak livligt ledningerne igennem isolering og puttede spotsene op i isioleringen.
Først senere kom de kloge i tanke om at der skulle safeboks op!

Jeg har siden min læretid arbejdet som kølemontør og har derved forsømt min lovmæssige viden omkring disse 12V djævle!!
Så er der nogen der har et årstal? Evt. et link...

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Det må helt sikkert findes på www.sik.dk men mener de første tvivlsommme regler kom omkring årtusinde skiftet men er ikke helt sikker.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Der har aldrig nogensinde været krav til safebokse...
Skrevet af steinaa på 10 jun 2009 16:49
Der har aldrig nogensinde været krav til safebokse...


nej men til at alt brandbart bliver holdt 50mm væk fra spoten og her glæder ogfså isolering
hej

Du skal bruge silicone ledning beregenet til spot 1.5mm2 derefter skærer du isoleringen væk omkring spotten og køber lerurtepotter hellere for store end for lille pladserer dem oven på loftet og en plade rockhul oven på for at sikrer dig at de ikke bliver 300grader inden i urtepotten kan du tage et stykke pvc rør op igennem isoleringen ind i urtepotten ikke mere end lige igennem for elles dannes der kondens en nem og billig løsning
husk transgformer skal være fastspændt samt aflaste ledningerne i spotten
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis