opførsel af værksted /alt mulig rum

hej her på siden -
er her nogen der kan give mig et par råd !!
jeg ønsker at lave et værksted i trykimpr. træ men indv. skal der ikke støbes men jeg vil lave trægulv, spørgsmål: hvordan er den bedste opbygning fra jord til overkant gulv !!! leca - isolering - dampspærre !!! og i hvilken rækkefølge, og kan det gøres uden at der kommer for meget fugt nedefra
spørgsmål 2 : hvad med bræddevæggen, der skal også være isolering og dampspærre og vindpap eller hva` - hvordan er det med opbygningen fra inderst til yderst (stolpediameter vil være 100x100 og størrelsen vil være ca. 3.50 x 5,50
håber på gode svar- foreløbig tak , peter

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af bruushanen (den 29-01-2002).]

Mvh
Niels
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej " brushane"
Når du ikke ønsker at skulle støbe et gulv men alligevel vil have et godt rum må du opbygge det på en stolpe konstruktion.

Du nedstøber nogle holdere til dine lodrette stolper, den bærende konstruktion, på siderne af disse påbolter du nogle tværsgående bjælker, hvorpå du monterer dit gulv. Husk mellemrum mellem gulvbrædderne pga fugtens påvirkning. om du vil isolere under dette eller ej er lidt en smagssag.

Udvendigt på dine lodrette stolper monterer du vindpap og unden på dette, ovenpå stolperne, sømmer/skruer du trykimp. afstandslister ca 25 mm tykke. uden på denne skruer du så din klinke beklædning eller 1 på 2 hvis du ønsker dette. Med 1 på 2 skal du huske 1 eller 2 vandrette støtte ribber mellem de lodrette stolper. Der skal være plads til luftens cirkulation bag træbeklædningen for at undgå råd osv...

Hvis du vil osolere skal du bare montere isoleringen indenfor ud mod vindpappet og så afslutte med en OSB plade eller hvad du nu ønsker.

Venligst Njord

MVH Njord
hej njord
tak for svaret - dog vil jeg spørge om det er ok at opsætte dampspærre mellem isolering og osb(?) plade, eller er det ikke nødvendigt !!
(gulvet -sider - loft skal også isoleres) da jeg ønsker at have lidt opvarmning indenfor v.h. peter

Mvh
Niels
Det er et område hvor der tilsyneladende hersker lidt delte meninger...
Generelt kan man sige at dampspærren skal ind mod den varme side.. Men en bygning som din er det lidt svært at sige hvad der er det varmeste, det skifter jo nok lidt mellel årstiderne og opvarmningsgraden.

Personligt vil jeg opsætte dampspærre bag OSb plade og loft. Men sørg for at du kan ventilere rummet. Specielt hvis du gruger en gasvarmer, den frigiver en vis mængde fugt. En El strålevarme giver kun en tør varme og varmer hurtigt hvis du hænger den op over værksteds bordet. Men den varmer kun som stråle varme og varmer ikke rummet rigtigt op.
El radiatorer tager moget tid inden de giver varme fra sig og hvis de bliver støvede lugter de lidt grimt.

Venligst Njord

MVH Njord
Nå, det lurede jeg også på. Har aldrig hørt om OSb.

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
En OSB plader en mellemting mellem en spånplade og en krydsfinerplade...

Træet er langt grovere raspet end i en spån plade. men de er limet med en vandfastlim og ofte kan man se den som afskærmning omkring byggepladser. De leveres med fer og not og er lette at samle som vægbeklædning men husk at de "kun" dækker 120 cm når der tages hensyn til overlappet ved samlingen.

Pladerne er rimeligt billige og jeg har fået nogle 15-16 mm tykke der er lakerede på den ene side og de er ret lette at gå videre med som indvendig vægbeklædning, de skal jo bare skrues op og så lige have et lag gulvlak og alt er klar.

Pladerne er lidt hårde og kan let kradse, eller flosse så pas lidt på hænderne under opsætningen. Det kan være nødvendigt at bore lidt for så der er et hul til undersænkningen af skrue hoved.

Venligst Njord

MVH Njord
hej
tak til njord og sune for svaret
v.h. peter

Mvh
Niels
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis