Omkifter uden parallelkobling

Har to batterier en forbruger og et til start. Disse to batterier er koblet til en omskifter, således det er muligt at skifte mellem de to batterier, til fordelingspanelet, hvis det ene bliver fladt, og parellelkoble hvis startbatteriet er fladt. Dvs. motoren er direkte koblet til startbatteiret. Men problemet er at: Jeg gerne vil have koblet en direkte strømforsyning ind til når man ligger i havn, således at batterierne kan blive fuldt opladet i havn. Mit problem er at jeg ikke kan finde en omskifter hvor der ikke er parallelkobling, således batterierne ikke bliver "kogt" hvis man kommer til at rykke omskifteren. Håber nogen kan hjælpe. Sig endelig til hvis der skal uddybes.

DoGK

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
lyder som en almindelig opsætning i både med adskildt start og forbrugsbatteri------------ den nemme løsning køb dig et septorrelæ og en god lader f.eks. ctek følg opskriften der ligger vedlagt septorrelæet så har du den ønskede virkning både når motoren kører og du ligger ved land og har landstrøm - det eneste minus er prisen omkring et par tusind kr. men det duer.
mvh michael

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

Hvis jeg læser det du skriver rigtigt, så er det en kvalitetslader du mangler - som ikke koger batterierne. Men ellers send en PM til GrandOldMand her på sitet, kan være, at stadig har en af sine strømforsyninger til salg.
Jeg vil iøvrigt formode, at hvis man i samme kredsløb har forbrug+batteri+lader/strømforsyning, ja så vil forbruget tages af strømforsyningen, og hvis det er laderen, vil den samtidig holde batterierne fuldt opladet - det er sådan det har virket i min båd de sidste 3 år.
Endelig skal du huske, at hver gang du bryder et kredsløb for at sætte en yderligere "smart" ting på, indfører du en yderligere fejlmulighed i form af rust/dårligere forbindelser m.v. (Jeg afladede engang mit startbatteri, fordi jeg satte en A/B switch til, som fik en gang vand pga. den var monteret "smart" under et trin. En måned senere var der ikke strøm nok til mere end et klik fra starteren, og vi måtte trækkes fri af den grund vi havnede på, fordi vi pga. vinden/manglende færdighed ikke kunne krydse tilbage for sejl)

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis