Falstagsten og undertag

Jeg vil gerne renovere min 1.sal indvendigt, men har fundet ud af, at der ikke er undertag i den nuværende konstruktion.

Jeg ville egentlig gerne undgå at skulle have tag og lægter af, da taget kun er godt 10 år gammelt. Taget er falstagsten (fra Heisterholz).

Er det tilstrækkeligt at god plads til tagrumsventilation (fx 50 mm) udenpå isolering, dampspærre og gips?

Findes der en løsning, hvor undertaget sættes på indefra?

Eller er det kun løsningen med at tage taget af, som er forsvarlig.

Mvh. Søren
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan montere undertaget inde fra, ved først at hæfte det i den ene side, med en klemmeliste, derefter strammer du den anden side op, ved hjælp af en klemmeliste her også..! så du bagefter kan se begge klemmelister inde fra.

Du får nok lidt problemer ved tagfoden, så der bliver du nok nødtil at have nogle tagsten af, da du skal have undertaget ført til fodblikket/tagrenden.

Det er noget bøvl at lave og ikke helt så optimalt som at lave det oppe fram, men det er ihverflad bedre end ingen ting.

Hvis du bruger diffusionsåben undertag må du isolere helt op under undertaget.

Du kan risikere dit undertag blaffer, specielt hvis du ikke isolere helt op, og så skal du montere undertags strammere før du laver undertag.

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange

det vil da vist ikke blive en særlig god løsning at montere undertaget nedefra - det er jo umuligt at lave korrekt. Det som dog slår mig er at hvis det for 10 år siden ikke blev skønnet nødvendigt - af den ene eller anden årsag - hvorfor er det så nu?

Ved montering af diffusionsåbent undertag må der max være 20 mm luft mellem isolering og undertag jf. producenterne. Baggrunden herfor er at, hvis mellemrummet er større vil damptrykket ikke være kraftigt nok til at diffunere (er det mon et ord). Men hvis undertaget rører ved undertaget bliver isoleringen våd - pga. manglende udluftning og det er jo også skidt. Vi monterer altid udluftningsventiler i undertag uagtet om det er diffusionsåbent eller ej - så omgår man alle problemerne

Hvorfor ikke bare understryge teglene med kit ?

Ellers er mit eneste forslag på sikring med intrængen af fygesne / slagregn, huntonitplader som monteres med liste mod lægterne i hver side, og lukkes igen under pladerne i siderne med endnu en liste.

Men undertag lavet indvendigt fra, er altså kun en absolut nødløsning.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis