nyt hjemmelavet mc-sæde?

Er der nogen der har nogle gode ideer til hvordan jeg kan opbygge sådan et sæde her? Jeg har mulighed for at fremstille base i rustfri plade, men er i tvivl om hvordan det bliver bedst og mest prof-looking.. her tænker jeg på fastgørelse af læder, skum osv..

Mvh Rasmus


5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har selv lavet sæde, her fik jeg en fra mit arbejde til at sy læderet. Det blev ikke super godt men ok.

Skummet fik jeg fra nogle stolesæder fra labofa, der var helt nye. Og så masser af kontaktlim.

Den saddel du ser der tror jeg er fra en original XS bund.

Husk at lave sadlen så den dækker den grimme skrue som tanken er sat fast med (bare min mening).

Se evt. www.ringsted-motor.dk og prøv at google anne bro som er en dame der laver læder til sadler.

PS. Skum er ikke bare skum, når sadlen er så tynd, ska det virkelig være i den "ikke bløde" ende.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Tak for svaret :-) Jeg overvejer at bruge liggeunderlag til at forme sædet med og derefter lime et tyndt lag skumgummi ovenpå for at få den bløde runde form.
Jeg må igang med at banke plade ud til det og så tage den derfra. Men kan læderet limes fast, eller er nitter bedre?
Liggeunderlag, mister det ikke hurtigt sin blødhed, prøv at belaste det meget et sted, bliver det så ikke bare fladt ?.

Kender godt problematikken med skum, man skal købe ind til mindst 10 sadler og det er hamrende dyrt.

Det limes nemt fast på bagsiden af din bundplade. Jeg brugte trædeplade i tyk alu.

Anekdote. Min forrige svigerfar blev ikke færdig med sin saddel, kørte fra ringsted til skagen på en flad bundplade.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Nu er jeg nok lidt sent ude, men det skum der bruges i sadler er en særlig kraftig koldskum, kender du en saddelmager kan han sikkert skaffe dig et stykke.
Med hensyn til betrækket så er det ikke læder eller skind, men et kunst stofprodukt der hedder Nappa den fås både som glat og som præget, skal du selv sy det sammen så husk endelig at din stinglængde aldrig må komme under 3 mm. På en husholdnings symaskine svare det ca. til at den skal stå på 3-4 du kan heller ikke bruge almindelig tråd, den er for tynd og vil bare skære sig igennem matrialet.
Og kontaktlimen skal være den der specielt er til plast matrialer.
Husk også at hvis i laver en bundplade selv, skal der være lufthuller op til skummen.Det er dog bedst at lave bundpladen af en kraftig vandfast krydsfiner, for der kan i skyden Nappaen fast med klammer på undersiden. Det er en god ide at lime et ekstra stykke lærred på bagsiden af den del hvor der skal skydes fast. 

Jeg har efterhånden lavet rigtigt mange ombetrækninger af sadler, så det er af erfaring jeg skriver.

V.h.  Håndværkeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis