Motorhaveri på havet??

Hvad gør man egentlig når/hvis man oplever et motorkolaps ude på havet.. sejler i en lille motorbåd / fiskejolle på 16 fod.. har købt en lille Merc. på 4hk som nødhjælp.. sejler med en indenbords diesel.. uanset hvor godt man forbereder sig kan uheldet jo være ude.. Falck dækker vist ikke på vandet -der må være nogle erfarne sejlerer her er har oplevet det .. har vhf i skuden..
MVH Hald
Hvad gør man egentlig når/hvis man oplever et... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er åbenbart et stort issue, det med bjærgning!!
Jeg bragte det på bane som følge af en højst særpræget scenarie, jeg fik oprullet ifm at jeg fik sendt en bil fra USA i en container.
Hvis den kutter, "min" container var med på, gik ned og der blev indledt bjærgning skulle jeg som afsender af gods, være med til at betale denne bjærgning ift min lasts rumfang. Jeg kunne derfor risikere at skulle betale langt mere i bjærgning end min last ville værd, især efter at have ligget på havsens bund.
Derfor bl.a. blev jeg rådet til at tegne en søtransportforsikring, idet jeg ikke ville kunne afslå en bjærgning som følge af godsets beherskede værdi.

Med venlig hilsen
ktm

Måske jeg bringer tråden ud af "form", men vil gerne kommentere på polemikken omkring brug af VHF.

Sidste sommer passerede jeg Hjelm i en tidlig aftentime. Pludselig lyder der et kald på kanal 16: "Hey! Dig der ligger ved siden af Hjelm. Vi har brug for hjælp". Dette kald blev gentaget med ca 30 sekunders mellemrum, uden angivelse af, hvilken hjælp der var nødvendig, hvor de nødstedte befandt sig, og hvem de henvendte sig til. Min far, der har sejlet som "prof" hele sit liv forsøgte at etablere kontakt, og fandt kikkerten frem for at lokalisere de nødstedte. Efter passage af Hjelm lagde vi kursen let vestover, i forsøg på at kigge ned langs Hjelms inderside. Vi opgav i formodning om, at de nødstedte måtte have fået hjælp.

Da vi samme aften anløb Grenå havn fik vi selskab af en Sjællandsk sejler, der kunne berette om, hvordan han tidligere på aftenen havde "reddet" 3 sejlere der var ved at drive på land syd for grenå. Altså - langt fra Hjelm, og uden at være i stand til at bestemme eller opgive position. Var lidt irriterede over at have spildt tiden med at være nervøse og forsøge at få kontakt... Jeg forlanger ikke at folk anvender korrekte flag- lyd- eller ildsignaler, blot at man kan gøre sin situation og position forståelig - skidt med hvordan.

Der var dog en god stemning og en masse snak på kajen den aften, og næste dag fik de 3 en mekanikker om bord, så de kunne fortsætte ferien...
Skrevet af Dr_Lyn den 04-06-2009 13:10
Kan det passe at der i praksis er forskel på om man acceptere en slæbeline fra et andet skib og dermed modtager dets hjælp, eller om man kaster sin egen line over og de dermed acceptere ens ønske om hjælp ?
Hvad siger navigatøren i øvrigt til kaffeknæver på kanalerne L1 og L2, er et almindeligt at handelsskibe lytter på alle kanaler eller er det kun 16 og de lokale trafikkanaler?

Dr_Lyn

Uden at love, der ikke kan være en juridisk spidsfindighed, så er der ingen forskel på, om man tager imod en trosse eller giver en trosse for at blive slæbt/bjærget. Meget mere afgørende er det, at det ligger helt klart, om det der foretages er en slæbeopgave mod timebetaling/lumpsum eller en bjærgning med bjærgeløn. L1 og L2 er privatkanalerne. Dem lytter handelsskibe ikke på. Handelsskibe lytter altid på kanal 16. Endvidere de kanaler, der er krævet i området man befinder sig i. Det kan være Ch 12 ("havnekanalen") som bruges af mange havne og/eller de kanaler SOK og SHIPOS forlanger for skibe i Rute Tange etc. Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

KTM:

Et forenklet eksempel:
Et skib i overhængende fare har en værdi. Dels selve skibet, dels lasten. Hvis man lader en del af lasten lå over bord, det kan være dækslasten for at skaffe mere stabilitet, så deles tabet forholdsmæssigt efter VÆRDI. Lad os sige, at skib og ladning har en værdi på 200 mill og der ofres for 20 mill. Så vil de ejeren af 20 mill få 90% i erstatning fra de der ejer de resterende 180 mill. Sidstnævnte betaler altså 10% af deres gods værdi. "Vi er alle i samme båd" udtrykket kommer netop deraf.

Hvis et skib bjærges deles bjærgelønnen også forholdsmæssigt i forhold til det bjærgede gods værdi. Er godset blevet værdiløst, f.eks som følge af vandskade kan det ikke bidrage til bjærgelønnen. Udgangspunktet er, at bjærgelønne ikke kan overstige værdien af det bjærgede, så du vil ikke komme til at betale mere end dit gods er værd. Dette fremgår af Sølovens §445.

Jeg vil dog altid anbefale at sikre sig, at der er behørige forsikringer på ens gods.

Et lille klip fra FASTLANE APS hjemmeside:
En evt. erstatnings størrelse er begrænset til max. 2 SDR (Special Drawing Rights),
hvilket svarer til 15-17 kr. per kg. Ligeledes kan man som importør blive gjort
delagtig i omkostninger som måtte stamme fra en evt. redningsaktion af det skib
som man har varer ombord på – ref. Havari Gross.
Det er svært at afgøre på forhånd, hvordan skadeslidte vil stå i forbindelse med at
godset går tabt i en brand, ved havari eller hvis en container f.eks. tabes i havet.

Og så er det din egen forsikring du skal punke for penge, ikke en trussereder i Bahamas.

Chr.

jonkjensen:

Dit eksempel siger alt.
Heldigt for de 3 sjællændere. Havde de været i nød, så havde de været ilde stedt, selv i indre danske farvande, når de ikke kan give en position med rimelig nøjagtighed. Natten over i koldt vand er ikke uden risiko.
Derfor mener jeg en GPS er et MUST.

Chr.

Annonce
He he... Det var nu 3 jydske kvinder. Mander der bjærgede dem var sjællænder.
Chr.
Det kan meget vel være, at det var den forklaring jeg fik, uden helt at fatte alle detaljerne! :)

Det var nu også mere i halv-spøg at den gode shippingmand og ven, kom med denne "trussel"
Jeg har også altid tegnet søforsikringer ved større importer, og fornemmer også at jeg vil fortsætte hermed ved evt. fremtidige transporter. Jeg har ikke stor lyst til at blive deltager i juridiske trakasserier ud i søret med søforklaringer osv! :)

Med venlig hilsen
ktm

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis