Motorhaveri på havet??

Hvad gør man egentlig når/hvis man oplever et motorkolaps ude på havet.. sejler i en lille motorbåd / fiskejolle på 16 fod.. har købt en lille Merc. på 4hk som nødhjælp.. sejler med en indenbords diesel.. uanset hvor godt man forbereder sig kan uheldet jo være ude.. Falck dækker vist ikke på vandet -der må være nogle erfarne sejlerer her er har oplevet det .. har vhf i skuden..
MVH Hald
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
man vifter med en tovende, og håber på, at blive set. Og ellers kalder du Lyngby radio på VHF, så formidler de en slæbeassistance (og bagefter er det jo bare et spørgsmål om økonomi). ((Det kan betale sig, at investere i "gode venner" inden du når dertil - de er som regel billigere)).

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Man skyder en hvid raket af sted, som betyder at man ønsker kontakt og opmærksomhed.. Er den helt gal og liv på spil skyder man en rød.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

eller du kan kalle op på vhf om der er en der kan hjælpe dig
rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Man kan også ringe til SOK på tlf. 89 43 30 99, så sender de en lokal (typisk fisker) der er med i vagtberedskabet ud og slæber én ind.

Vi gav 1000 kr da vi blev hentet ind sidste sommer.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Er der ikke noget, der hedder bjærgningsløn, hvor havaristen skal af med en vis betragtelig procentdel af værdi på skib og last? :)

Med venlig hilsen
ktm

Annonce
Jo, og den har bjærgeren ret til at forhandle inden han bjærger (og nedfælde i en bjærgekontrakt).

Og det gælder vel stadig, at hvis skibet forlades (hvis han kun bjærger dig), har den som finder skibet ret til det.

Bjærgelønnen afgøres altid efterfølgende. Lloyds Open Form mf er bare en bjærgningsontrakt, der giver ret til bjærgeløn i modsætning til timebetaling etc. LOF er en "No Cure No Pay"

Bjærgelønnen sættes altid i forhold til den indsats der er ydet og den risiko der er påført. Har man særligt udstyr til bjærgning (slæbebåd med slæbespil) honoreres dette også. Deles bjærgningen, så der er en der redder menneskerne og en anden der tager sig af skib og ladning har førstnævnte også ret til del bjærgelønnen.

Bjærgelønnen kan aldrig overstige værdien af det bjærgede, det vil sige værdien af det, dr er bragt i sikker havn. Kæntre havaristen udenfor havnen er der ingen bjærgeløn.

Et par velmente råd fra en prof-navigatør gennem næsten 20 år:
Brug VHF med omtanke. Hold private opkald på mobiltelefonen og respekter Ch 16. Sommerdage på Kattegat hvor "TRUNTE kalder VANDHUND" med tre minutters mellemrum er til a blive træt i ansigtet af at høre på, og dermed kan et vigtigt kald mistes.
Hav en GPS med, så du kan give positionen præcist, hvis du kommer i nød eller har brug for hjælp.
Pas på ikke at tabe badedyr, luftmadrasser mm over bord. ser du noget af den slags, så få det samlet op. Jeg har adskillige gange i min tid i færgefarten, oplevet at måtte stoppe i morgenskumringen for at samle en "nødstedt", der viser sig at være en luftmadras etc, op.

God og sikker tur på havet.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Chr. : Hvis du kigger i Kurt Skytte's Søret for Fritidssejlere vil du se beskrevet i afsn. 2.5.2 at kontrakten kan indgåes, og at denne beskriver hvordan bjærgningen skal foregå(altså må den indgåes inden). Den kan efterfølgende ændres hvis den er indgået under urimelige vilkår, er urimelig dyr, eller står i misforhold til den ydede hjælp. - Så langt den teori jeg er undervist efter --- (Da resten af hans beskrivelse ligner din ovenstående giver jeg dig lige ret i resten - også ud fra, at det er rart at få teorier bekræftet af en med en erfaring om, at "sådan er det jo også i praksis").
MEN de par gange jeg har været "indvolveret"/hørt om - ja da har der ikke været de store formaliteter, nærmest som Albino skriver man bliver trukket i havn, og må betale for ulejligheden - om det er bajere eller cool cash er jo et sp. om bekendskab.

I linie 1 burde "altid" have været "ofte".

Jeg er enig i det du skriver, Gerhard.

Heldigvis kan man i de fleste mindre situationer, såsom motorstop i danske farvande, blive enige parterne imellem om en fair pris. For mig er det i princippet bare et slæbejob mod aftalt pris.
Når et skib/en båd er i overhængende fare for havari, er i brand eller tilsvarende alvorligt, så kommer traditionel bjærgning ind i billedet, og hermed også bjærgelønnen.

Det er vigtigt at skelne mellem redninig og bjærgning.
Redning omhandler mennekeliv og er en sømandspligt uden skelen til penge/benefit, bjærgning handler om jordisk gods og her indgår en økonomisk overvejelse. Man skal ikke forvente at et stort handelsskib med en dagsrate på 80.000$ vil bruge tid på at slæbe ens jolle / mindre båd til havn. Heller ikke mod en LOF.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Kan det passe at der i praksis er forskel på om man acceptere en slæbeline fra et andet skib og dermed modtager dets hjælp, eller om man kaster sin egen line over og de dermed acceptere ens ønske om hjælp ?
Hvad siger navigatøren i øvrigt til kaffeknæver på kanalerne L1 og L2, er et almindeligt at handelsskibe lytter på alle kanaler eller er det kun 16 og de lokale trafikkanaler?

Dr_Lyn
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis