Genbrug af gamle gulvbrædder

Hej

Jeg er ved at istandsætte 1. salen  i mit hus fra 1939. Da jeg har flyttet skunken i to rum mangler jeg ca. ½ meter gulvbrædder i hvert rum. Jeg ville gerne bruge gulvbrædder fra rum 1 til at supplere i rum 2 - og lægge nye gulvbrædder i hele rum 1. Men er det overhovedet muligt at optage de gamle gulvbrædder uden at ødelægge fer og not. Jeg har prøvet lidt, men synes ikke det lader sig gøre. Er der et smart trick, eller er det håbløst?

Mvh Jesper
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

                                   Hej Jesper.

 Mest det sidste, men prøv om du ikke kan" liste- lempe "dem op fra en ende af, selv om det nederste af noten er knækket af kan du jo godt bruge dem aligevel, kender ikke nogen trick der gør det let, de er sikkert sømmet for dækt, altså i fer og så dykket inden det næste brædt blev lagt i sin tid. 

             Venligs hilsen maskinsnedkeren.   God arbejdslyst.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Hej Jesper

Jeg har gjort det, men mine brædder var heller ikke sømmet fordækt. Jeg slog sømmene igennem med en kørner og listede dem stille og roligt op. Desværre var der nogle, der gik i stykker, men ialt er jeg tilfreds med resultatet

 

Peter

Jeg har gjort det med temmelig mange brædder som var sømmet fordækt og temmeligt aggressivt. Jeg ødelagde både fer og not på mange brædder, men de var nu nemme nok at lægge alligevel, og når først de ligger der igen, kan det ikke ses.
Hej alle

- tak for svar. Jeg har nu fornyet mod på opgaven og vil gå i gang med list og kørner. Der er brædder nok - skal kun bruge 5.

Mvh Jesper
Hvis der er anvendt dykkere kan du med en dorn slå sømmet igennem brædtet.
Evt. anvendelse af bajonetsav til at save sømmet over mellem brædt og strø.
Annonce
Hej Jesper Hvis du kun skal bruge 5 stk vil jeg godt komme og hjælpe dig med at tage dem op hvis jeg så må tage de resterende.

Med venlig hilsen RH

Lidt er godt - meget er bedre.

Hej RH

Tak for tilbuddet. Jeg har dog selv skumle planer med at bruge resten til en hems (og er faktisk også på jagt efter lidt flere til at supplere med ).
 
Mvh Jesper
Ja det er ægte genbrugsguld:-) Jeg vil lave et langbord når jeg får fat i nogle bræder. Du må have god arbejdslyst..

Med venlig hilsen RH

Lidt er godt - meget er bedre.

Tak - og i lige måde!

Det kan også lade sig gøre at få fat i sømmene med en sømudtrækker. Den kan godt kvase lidt i træet, men kun i et lille område. Det har jeg gjort med held og lagt flere gulve om på den måde.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis