Jeg kende ikke noget specielt til bådmotorer på EL basis, men at en sådan motor kun kan monteres på en skrue aksel må bero på at der ikke laves standard løsninger monterin af elmotoren på drevet. Er du lidt fingernem ok har adgang til et godt stålværksted eller kender en smed, maskinarbejder eller værktøjsmager kan han sikkert hjælpe med at fremstille lige det beslag og det mellemstykke der kræves til lige netop din båd og dit drev.
Selvfølgeligt vil det koste, men det koster også at pille drevet ud og reparere bunden samt indkøbe og montere en alm skrueaksel og tilhørende stævnrør samt skrue.
Men hvis du vil fjerne drevet, skal du starte med at afmontere drevet, fjerne bespændinger omkring området slibe den indvendig topcoat af og rense i et områder der dækker min 30 cm omkring hullet. Slibe hullet rent min 5 cm omkring det udvendigt.
Så laver du en forskalling der kan holde fiberen på plads. Det kan fx. være en massonit plade der tilføjes nogle ribber og støttestænger udvendigt, for at fastholde pladen mens du støber og samtidigt sørger for at fiberen får den rette form som bunden, eller så tæt på som muligt. Din forskalling kan du med fordel overtrække med en plast folie ind mod omrpdet du skal støbe, for at kunne fjerne forskallingen efter støbning. Mu skal du så støbe adskillige lag indvendigt og arbejde dem godt igennem så der IKKE er luftbobler i fiberen overhovedet. Det kræver lidt akkuratesse samt vedholdenhed at lave dette støbe arbejde i bunden af båden og kræver maget ventilation, husk maske og handsker og at temperaturen ikke må være under 15 grader pga hærdningen af fiberen. Husk at støbe den nye bund mindst ligeså tyk som resten, hvilket kan være temmeligt tykt i bunden af båden. Efter støbning er der så en del slibe og spartel arbejde såvel indenfor som udenfor, samt en slutbehandling som resten af bunden, husk også at lukke fiberen indvendigt i bunden da fiberen kan suge vand !! Efter dette har du nu en båd med en bund hvor der ikke længere er et drev, eller hullet derfra
at montere støvnrøret håber jeg en anden vil fortælle lidt om
Min Elvstrøm Cruiser har oprindeligt været monteret med en lille 7,5 hk Volvo med drev og er så senere erstattet med en 12 HK Yanmar med alm stævnrør. Det er ikke mig der har foretaget ombygningen men det er tydeligt at der er lavet en ombygning når man kigger under motoren, men udvendigt er det slebet meget flot sammen, og praktisktalt uden overgange og giver ingen problemer på nogen måde. Måske lidt at man har monteret stævnrøret meget stejlt hvilket giver en vinkling mellem motoren og skrueakslen. Dette er lavet pga bundens facon mellem køl og rorbladet. Her er Elvstrømmen lidt dybere en mange andre både og det giver så denne stejle skrueaksel. Mellem skrueaksel og motor er der så monteret et kardanled med et leje til at optage trykket fra skrueakslen, Men med et drev optages dette tryk fra skruen jo gennem lejringerne i bunden af drevet, endnu et argumen for at ombygge drevet og beholde det.
Så er du tilfreds med dit drev som sådan så overvej om ikke der kan fremstilles et mellemstykke samt beslag for montage.
Fortæl endeligt lidt mere om dine videre overvejelser med projektet og resultaterne herfra.
god vind
Njord